Hej Ni får köra open source-program utan restriktioner. Det är bara om ni distribuerar programmet som ni skall erbjuda (t.ex. skicka med) källkoden inklusive eventuella modifieringar. Ni får ta hur mycket betalt som helst för programmet, men ni får i princip inte ta något extra för källkoden. ok, jag läste lite fler artiklar och har nog missuppfattat lite bitar men det fixar sig nog. Vad är det du tror dig ha missuppfattat? Nja, jag hade inte riktigt fattat det hela med Open source men nu tror jag att jag har grepp på det. Min tanke var så här: Ni kan inte kräva betalt av folk som säljer eller på annat sätt tjänar pengar på er produkt om ni licensierar den under GPL eller annan licens som uppfyller kraven för OSS (http://www.opensource.org/docs/definition.php).open source och kommersiella produkter
Tänkte lyssna om det finns nån som har erfarenhet av att köra open source tillsammans med ett kommersiellt intresse. Hur fungerar det i praktiken?
Hur är det med copyright frågor om andra utvecklare, som inte är anställda, bidrar med kod?
Hur ser kvalitets-/valideringsbitarna ut? Hur ser ansvarsbitarna ut om man upptäcker buggar/säkerhetshål som skapar förluster för eventuell kunder?
Jag har absolut ingen erfarenhet av Open Source men tycker att det verkar intressant, men det mesta handlar om verktyg etc som kommer från universitets/hobby håll, men jag saknar artiklar etc hur man kan köra Open Source i ett vinstdrivande företag och tjäna pengar på det.
Jag letar alltså efter lite artiklar eller nåt som är fria från den religiösa biten av OS utan vill mer ha vad man kan göra i praktiken, och framförallt hur man skall få igång ett OS projekt.
Tack på förhandSv: open source och kommersiella produkter
Copyright för en kodsnutt har den juridiska person som har skrivit koden, men den som bidrar till ett program som är licensierat under GPL måste släppa sin egen kod under GPL, så andra tillåts använda koden (copyleft). Det är dock bara copyrightinnehavaren som kan driva fall om brott mot GPL där hans kod är inblandad. Därför förekommer det att copyrighten överlåts på ett företag eller en organisation.
I GPL finns (liksom i Microsofts licenser) en friskrivningsklausul som säger att ingen garanti ges för programvaran. Det är dock fullt tillåtet för er att erbjuda kunden garanti för programvaran.
Om Open Source och "business":
http://www.opensource.org/advocacy/case_for_business.phpSv: open source och kommersiella produkter
Ska kolla igenom länken du skickade... hur får man fart på ett OS-projekt? lägger det på Sourceforge och hoppas på det bästa eller?
Det som hade varit intressant för vår del är ju nån slags dual-licens a la MySql...
Nåja, återkommer snart med fler frågor...Sv: open source och kommersiella produkter
För att få fart på ett projekt bör det förstås dels vara intressant för ett antal människor, dels ha en någorlunda väl fungerande grund (fösta versionen). Sedan bör man publicera det på Sourceforge och ha en bra hemsida för projektet där det är lätt att hämta koden och bidraga med modifieringar.
Duallicensiering har varit populärt, men jag tror inte att man kan ta in bidrag som är licensierade under endast GPL. Man måste därför vara extra noga med upplysningar till bidragsgivaren om licensieringen.Sv: open source och kommersiella produkter
Vi har ett bibliotek som vi bara använder internt men som fler skulle kunna ha nytta av. Vår tanke är egentligen inte att tjäna pengar på den produkten men samtidigt vill man ju ha betalt för utvecklingskostnaderna om någon annan tjänar pengar på det. Eftersom det inte finns såå många implentationer av problemet kan ju arbetet vara intressant även för andra plus att biblioteket förhoppningsvis kan bli bättre än om bara vi utvecklar på det.
Om jag har fattat dual-licenserna rätt så om någon utvecklar en patch/modifikation till t.ex. GPL-varianten så gäller ju GPL även för den. Om vi sen vill lyfta in den i vår officiella release, med dual-licens, så är det ju ett avtal mellan utvecklaren och oss. Man kan ju bara sälja det som man själv har copyright på, men utvecklare kan ju överlåta sin copyright till någon annan. Alternativet är ju att man inspireras av någons arbete men själv utför, detta kan dock moraliskt ifrågasättas. Sv: open source och kommersiella produkter