Har ett stort problem. Har gått diverse kurser på högskolenivå som inriktat sig på programutveckling. Av någon anledning förväntas man ständigt kunna UML. Trots detta har jag mycket svårt att hitta bra resurser för att verkligen förstå sig på detta. Givetvis kan man lära sig lite grunder, men detta räcker sällan när man planerar en mer komplicerad applikation. Det finns en otal olika UML-kurser på universitetsnivå. De har oftast inte uppgraderat sig till 2.0-notationen ännu, men det borde väl inte ta så lång tid till. Enbart KTH erbjuder ett flertal olika UML-kurser med olika inriktningar. Många ligger tyvärr på dagtid, vilket orsakar ett problem för de flesta av oss... Bor i Gävle för tillfället nu. Det känns lite tungt att behöva pendla i Sthlm för att lära sig detta. Kanske finns det nån som vet någon bra bok. Tyvärr verkar de resurser jag hittat på Internet vara väldigt tunna eller så djupa och krångliga (www.uml.org) att man inte kommer igång över huvud taget. Jag har lärt mig UML på egen hand genom böcker och Internet. Om du kikar på vilka kurser det finns (oavsett var i Sverige) är det rätt enkelt att kolla på vilken kurslitteratur de använder och vilka mål de har med kursen. På så sätt kan du få en rätt bra inblick i om du har användning för boken eller ej. Kolla efter kurser i objektorienterad analys och design.Var lär jag mig bäst UML?
Någon som har några bra tips angående hur jag ska bete mig för att bemästra denna konst?
/souljunkSv: Var lär jag mig bäst UML?
Jag har kikat lite på betalkurser som är en-två dagar, men det känns vissa gånger som att de inte är tillräckligt avancerade och omfattande för att vara intressanta...
/EmmaSv: Var lär jag mig bäst UML?
/souljunkSv: Var lär jag mig bäst UML?
Själva UML-noteringen är egentligen ingen stor grej tycker jag, däremot hur den skall användas.
Jag har haft väldigt mycket nytta av boken "Applying UML and Patterns - An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and the Unified Process" av Craig Larman.
Hmm, världens längsta titel?
Den går igenom hur man ritar UML-diagram men också hur man applicerar det när man designar. Vilket är den svåra grejen tycker jag.Sv: Var lär jag mig bäst UML?
jag har några böcker hemma, men minns inte titlarna just nu... Tycker jag känner igen den titel som nämnts här - och om det stämmer är boken otroligt segläst men innehållet är bra.
/EmmaSv: Var lär jag mig bäst UML?
På Mitthögskolan finns en kurs i datateknik på B-nivå som heter så och på Informatik vid Handelshögskolan i Göteborg finns en kurs på B-nivå i Informatik som heter Databaser och systemutveckling som också tar upp det. Det finns massor av kurser nästan överallt som tar upp UML men de har inte alltid helt självklara kursnamn. Dock har jag aldrig sett någon renodlad UML-kurs på högskolenivå, men ärligt talat vet jag inte heller vilken funktion en sådan kurs skulle tänkas fylla.
Om du har tänkt kika på det själv hemma så är Lars Mathiassen m.fl: Objektorienterad analys och design (Studentlitteratur 2001 ISBN:91-44-01796-0) en bra, om än inte direkt spännande bok som även ofta används som kurslitteratur. Den tar dock inte enbart upp UML, så om du enbart är intresserad av notationen så kanske en renodlad UML-bok vore bättre.