Skulle behöva lite assistans angående ett lånesystem för ett bibliotek jag ska skriva. Detta är en skoluppgift som tyvärr behöver göras över sommaren. Ska försöka förklara så tydligt som möjligt. Du bör först göra ett UML-diagram över din programstruktur. Börja med att identifiera alla dina klasser och försök sätta dem i relation till varandra. Tex kan en bok vara utlånad till flera personer? Kan en person låna flera böcker? Har du några arv/generaliseringar som du kan nyttja dig av? osv. Så långt har jag absolut kommit! Mitt problem är som jag har skrivit att jag har problem med att lista ut vilken struktur som är smart att använda vad gäller sökning på t.ex. böcker. Som jag ser det så måste man kunna söka på båda delarna. Att kunna söka på titel, författare, förlag etc. är ett måste för att kunna hitta den bok man vill ha. Men att kunna söka på sektioner, ämnen och typ behövs också. Så planen är att ha en databas. Finns andra lösningar också, eller är databas det enda sättet som är tillräckligt bra? Du måste ha något slags datalagring. Det kan vara en databas, XML-filer, textfiler, eller annat. XML filer är <b>inte</b> ett sätt att <b>lagra</b> data. Det är ett sätt att <b>beskriva</b> data. Man lagrar sedan isf den beskrivna datan i filer på hårddisken, vilket inte är att föredra. Du ska jag använda en hand-scanner oxo som läser av sträckkoder... där är det bäst tycker jag eftersom allt går fortare då.. Eftersom det hela är en skoluppgift så använd en form av datalagring som du kan, har ni jobbar med Lånesystem för bibliotek
Jag ska alltså skapa ett lånehanteringssystem för ett bibliotek. I biblioteket finns (n) stycken våningar där varje våning har ett antal hyllsektioner. Varje hyllsektion är i sin tur indelad i olika ämnesområden. Applikationen skall kunna hantera registrering/avregistring av låntagare, böcker samt utlåning. Om användaren söker på en viss bok skall det framgå om boken är utlånad eller ej samt vilken placering (våning, hyllsektion, ämnesområde) boken har i bibliteket. Användaren skall kunna navigera i biblioteket så att det klart framgår vilka hyllsektioner,ämnesområden som finns på en viss våning/del av våning. Om användaren väljer en viss sektion så skall böcker listas för aktuell sektion.
Biblioteket ska även låna ut lexikon, tidsskrifter, vetenskapliga artiklar, encyclopedier samt videokassetter och band.
Har funderat lite kring detta och lurar lite på hur jag ska kunna spara datat för böcker, lexikon, etc., på bäst sätt för att sökningar efter dem ska bli så effektiva som möjligt.
Någon som har några idéer som kan få mig i rätt riktning?
/souljunkSv: Lånesystem för bibliotek
Återkom när du har ett utkast på hur du tycker att ditt system ska se ut enligt din beskrivning ovan så hjälper jag dig gärna att kika på det - men det är en skoluppgift och syftet är att du ska lära dig - inte att jag ska roa mig med något jag tycker är jättekul. ;)
/EmmaSv: Lånesystem för bibliotek
Ska sökvägen verkligen bli våning-hylla-hyllsektion, eller ska man istället bygga systemet så att man använder sig av nycklar för att söka på titel, författare, förlag, etc. och därifrån få information om var boken finns?
/souljunkSv: Lånesystem för bibliotek
Om databasen modelleras på rätt sätt så är det inget problem att göra alla de sökningar.
Du har dina objekt (böcker, tidsskrifter, m.m.) I den tabellen söker man på titel. Titlarna är kopplade till författartabellen där sökningen av författare görs. Titlarna kopplas även till förlagstabell, sektion-, hylla, hyllsektion m.m.
Det blir väldigt mycket kopplingar men om man tänker på hur ett bibliotek är så är det mycket organisation bakom.
Det viktigaste är att du designar en vettig modell. Se till att du har identifierat alla möjliga objekt som finns samt alla relationer. T.ex. så kan en bok ha flera författare.
Har du en sådan grund så är sökningen inga problem.Sv: Lånesystem för bibliotek
Sv: Lånesystem för bibliotek
Jag använder alltid en databas, men annars skulle jag nog ta XML-filer.Sv: Lånesystem för bibliotek
Databaser är byggda för att optimera frågeställning och lagring av data, du kan inte få den felxibiliteten, prestandan eller de kraftfulla funktionerna för att bearbeta data i en fil som en databas erbjuder.
Det finns olika typer av databaser (relations-databaser (och nej det har ingenting med att sätta relationer att göra) ,oop-databaser osv), skall man lagra data för behandling så finns det igentligen bara ett vettigt alternativ och det är ngn form av databas.Sv: Lånesystem för bibliotek
om du skulle göra de till skolan så ska du nog ta lite betalt... det e krångligt och tar tid så du ska inte göra de gratis tycker jag :PSv: Lånesystem för bibliotek
textfiler använd det och ange i dokumentationen hur du valt att avgränsa problemområdet. Om det är tänkt att ni ska jobba med databaser, så gör det - men börja inte göra det bara för att det är bästa sättet om man skulle göra det professionellt.
Posta gärna din struktur så kan vi komma med input och ev. förbättringsförslag som kan göra programmeringen enklare för dig. och för "future reference" specificera gärna dina problem bättre, som du gjorde i ditt andra inlägg. Nämligen alltför vanligt att folk skriver in hit och vill att någon ska göra allt åt dem i diverse skoluppgifter... =)
/Emma