Hej. Jag anser att det interfacet bör vara skiljt ifrån servicen; exakt hur vet jag inte. Det jag spontant funderar på är msc (du vet; ms konfig verktyg, om man gör det vettigt så borde det fungera över nätverk också) > <b>Det jag spontant funderar på är msc (du vet; ms konfig verktyg, om man gör det vettigt så borde det fungera över nätverk också)</b> Tankefnurra ;) *jobbigt med förkortningar på allting* Inte helt.. msc när filändelsen på MMC filer =P > <b> (a) du tänker skriva olika gränssnitt (user interface) som man kan använda, då är det bra om servicen definerar hur man interfacar med den</b> >Tänk bara på att ett MMC snap-ip inte är helt enkelt att göra om du inte är så värst van att arbete med .net och interop. <b>Det finns något projekt på sourceforge.net för mmc i .net</b> Tack Andreas för tipset om ServiceController, har nu varit inne och skummat lite på msdn om det och ska fördjupa mig mer vid en lämpligare tidpunkt.Service - configuration, hur gör ni?
Har en liten fundering på hur ni brukar göra.
Låt oss säga att vi gjort ett program i dotNET som ska köras som en systemservice och att man ska kunna göra diverse konfigureringar av servicen.
Brukar ni ha ett formulär inbyggt i serviceprogramet eller skapar ni ett konfigureringsinterface t.ex IConfig i servicen och sedan en fristående applikation där man kan konfigurera servicen via interfacet?
Hur gör/anser ni att det bör göras?
//
JanneSv: Service - configuration, hur gör ni?
Sedan hur det ska fungera rent tekniskt vet jag inte...Sv: Service - configuration, hur gör ni?
Det du är inne på är MMC, management Console. Så fungerar de flesta av Microsofts verktyg för ex Active Directory, Cluster, Exchange osv. Mycket bra, då kan man som admin installera de MMC-plugin man behöver för sitt jobb på sin lokala klient.Sv: Service - configuration, hur gör ni?
Sv: Service - configuration, hur gör ni?
Hur som helst, gränssnittet bör ligag utanför din service. Men sen om du skall göra det som en MMC snap-in eller som ett WinForm är en smaksak och beror helt på scenariot och typen av service. Tänk bara på att ett MMC snap-ip inte är helt enkelt att göra om du inte är så värst van att arbete med .net och interop.
Oavsett vilken grässnittsform du väljer så skall du använda dig av ett <b>ServiceController </b> för att koppla upp dig till din service och styra den. Att skapa ett interface, så som du säger, är användbart i två fall
(a) du tänker skriva olika gränssnitt (user interface) som man kan använda, då är det bra om servicen definerar hur man interfacar med den
(b) du tänker skriva ett gränssnitt som skall kunna dministrera flera olika services. Stöder alla services samma interface så blir detta inga problem.Sv: Service - configuration, hur gör ni?
Förutmom MMC som jag beskriv tidigare så är det ju alldeles ypperligt om man även kan hantera servicen via CLI (Command Line Interface). Jag hoppas att det sättet du beskriver möjliggör administrationsinterface från bla MMC, CLI och ett helt eget gränssnitt?! Kanske tom en ActiveX (??) för att styra sjänsten via VBS.Sv: Service - configuration, hur gör ni?
Hm... Det finns något projekt på sourceforge.net för mmc i .net; var ett tag sedan jag tittade på det dock...Sv: Service - configuration, hur gör ni?
Detta? http://sourceforge.net/projects/mmclibrary/Sv: Service - configuration, hur gör ni?
//
Janne