Okej, det här är en snabb rätt ut i luften. Det är mycket möjligt att det faktiskt finns inbyggda vettiga varianter, men vill ändå se om det finns någon intressant lösning. Placera varje mening i en div med float: left. Intressant lösning! nu är jag inte så haj på html , men går det inte bara sätta nbsp; mellan orden i varje mening? och spejsar där man får bryta? Det var min "mycket enkla variant". Det enda är ju att meningarna inte ser kloka ut i HTML-koden. med risk för att jag missförstått nåt det här funkar väl? Simon: om det funkar var det precis den lösningen jag hoppades fanns. kanske inte är standard?? den finns i IE iaf och ploppar upp i vs.nets html intellisense du kollar i fel spec. det är nämligen CSS specen du ska kolla i.. ex här http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp Jo, din CSS-variant tror jag på, men Rogers <nobr> var det jag undrade om. nobr är en Microsoft "extension to the HTML specification". Rogers tycker jag är snyggast. Dock inte "valid" HTML, men fungerar i både IE och Firefox. Vill man ha valid kod, kan man köra med Per,Veckans nöt #6 (?); HTML - meningar som inte får brytas
Såg för några dagar sen en sida med en mycket märklig lösning för att inte få meningar att brytas. Alltså om det står
"Läs alltid igenom det du skrivit. Kontrollera fakta, eventuella stavfel och referenser."
och det bara får plats fram till "Kontrollera" i en div, så vill man att då ska hela den meningen brytas där, och resultatet skall bli (om vi bortser från att meningen efter också måste brytas tills vidare):
"Läs alltid igenom det du skrivit.
Kontrollera fakta, eventuella stavfeloch referenser."
EDIT: Jag kom genast på en variant som troligtvis funkar, som är mycket enkel. Om någon kommer på en jätteenkel lösning kan ni ju vänta med den för att se om man får in någon annan först.Sv: Veckans nöt #6 (?); HTML - meningar som inte får brytas
Sv: Veckans nöt #6 (?); HTML - meningar som inte får brytas
Kan det inte ge andra problem, typ att parent-objekt kan kollapsa eller liknande (vet bara att jag har sett massa bekymmer med det, det är möjligt att det inte ger några problem om man bara gör rätt).Sv: Veckans nöt #6 (?); HTML - meningar som inte får brytas
//RogerSv: Veckans nöt #6 (?); HTML - meningar som inte får brytas
Varianten jag såg var i stil med:
"Läs<font color="white">i</font>alltid<font color="white">i</font>igenom<font color="white">i</font>det..."
Och det är ju snudd på absurt.
Pers lösning är nog snyggast tills vidare, såvida den inte kan ge andra problem.Sv: Veckans nöt #6 (?); HTML - meningar som inte får brytas
white-space: nowrap;
<nobr>det var en gång en liten fluga </nobr><nobr>som flög ut ur ett fönster </nobr><nobr>och blev fågelmat</nobr>
//Roger
Roger: hittar inte den i HTML-specen, var står den?
Den lär nog funka annars.Sv: Veckans nöt #6 (?); HTML - meningar som inte får brytas
<style type="text/css">
span.nobr {
white-space: nowrap;
}
</style>
<p><span class="nobr">det var en gång en liten fluga </span><span class="nobr">som flög ut ur ett fönster</span><span class="nobr">och blev fågelmat</span></p>
Man kan göra din i princip lika "snygg" genom att använda CSS förmåga att ärva. Genom att sätta upp en class till din paragraf (eller annan container) och sen underdefinerar samtliga span element under den att ha nowrap så kan du komma ner till
<p class="nobr">
<span>det var en gång en liten fluga </span><span>som flög ut ur ett fönster</span><span>och blev fågelmat</span>
</p>
Du visste troligen redan detta, men det är värt att påpeka för de som inte är med på noterna =)