Jag håller på med en portal (i dagsläget finns bara en halvfärdig design att visa upp). Jag gjorde en liknande grej, men lösningen beror på vilken typ av portal det är. Jag tycker att du ska kräva ett nick som är unikt, på det sättet ser de andra användarna att det är rätt person och inte någon som kallar sig samma som någon annan. Mmm, men annars är ju en tanke att man skippar Nick helt och gör som Pelle gjort, skriver ut namnet i klartext. När det är lite äldre folk som här gör det inget med namn i klartext, tänker man på typ Lunarstorm ska det vara nick, detta ska vara unikt med,,,, Av lagliga skäl så kommer åldern att vara över 18 år, innan dess får man inte jobba med det som portalen kommer att handla om. <b>Mmm, men annars är ju en tanke att man skippar Nick helt och gör som Pelle gjort, skriver ut namnet i klartext.</b> Nu har jag gjort så att lösenordet hashas med MD5, man får välja ett Nick som kommer att vara unikt. Om du kör nickname - gör inte mitt misstag. Jag har låtit folk använda samma och nu är det väl inte så vanligt, endast chatten som nickname är - och finns två lika brukar någon av dessa byta. Nu går det inte att backa med mindre än att radera allas nick och börja om.Funderingar lite allmänt
När man registrerar sig så ska man välja Nick, skriva in sitt namn och E-post, lösenord slumpas fram.
Vad tycker ni? Ska man göra en kontroll på att folk inte väljer samma Nick eller räcker det med att kolla så att folk inte registrerar samma e-post flera gånger?
Har funderingar också på att man inte väljer Nick alls utan att man loggar in med en giltlig e-post adress och ett lösenord. Man tar alltså bort Nick delen helt från portalen och kör med sitt namn rakt av.
I dagsläget så vet jag inte alls hur stort det kan bli, men en liknande portal har dryga 19 000 registrerade användare, även om det inte är alla som är aktiva. Med det scenariot i tankarna så kan man få välja Nick ett antal gånger innan man hittar ett som är ledigt.
Så vad är den bästa lösningen?
Tankar och synpunkter mottages tacksamt.
//Anna-KarinSv: Funderingar lite allmänt
I ett forum föredrar jag att nicket är exlusivt och jag tar deras ip-nummer med. Detta för att kontrollera ev missbruk från användare. Man kan ju låta samma person ha 3 nick till exempel, och då är ju mailen en bra källa.Sv: Funderingar lite allmänt
/JohanSv: Funderingar lite allmänt
Logga IPnr tänkte jag också göra, så har man lite kontroll om någon dummar sig eller trakaserar någon.
Inte för att jag tror att trakaserier förekommer på den här typen av portaler, men man vet aldrig.
Sv: Funderingar lite allmänt
Något nytt Lunarstorm är det alltså inte.
//Anna-Karin,
som funderar och knåpar vidare.Sv: Funderingar lite allmänt
Med problemet att det kan finnas två med samma namn, och man vet inte vilken det är som ställer en fråga. Här på Pellesoft finns t.ex. två stycken Per Persson.Sv: Funderingar lite allmänt
Eventuella problem med det får man lösa vartefter portalen växer när/om den gör det.
Sen sparar jag namnet och e-post adressen i databasen också.
En ytterligare koll blir att när man postar i forum så kommer IPnr att sparas också.
Så mitt råd är - unikt nickname, men tänk för sjutton på att man inte skall kunna lista ut hur man loggar in - då du svarar "finns redan" och tidigare varit inne på sajten och kollat nåns mailadress, eller fått tag på den - och sen visas nickname i klartext. Då är det inte svårt att "ta" nåns konto.