Jag har precis fått en förfrågan där Content Management är en viktig del. Jag misstänker att de haft episerver som utgångspunkt när de skapat offertunderlaget. Är det någon som erfarenhet av några olika CM-lösningar? En del, har byggt eget till pellesoft. Gått kurs på ePI och tittat lite på sharepoint. Höll precis föredrag om dessa, och då även www.roxen.se, www.spirello.se. Vad är frågan? Frågan är bara om någon har erfarenhet av ett eller flera? Vad ni tycker om dem, fördelar och nackdelar med mera. <ul> Några flera opensource varianter är Tack så mycket för all information. Det blir nog att i det här fallet bygga ett eget CM baserat på Telerik r.a.d.editor. Vad kunden behöver i förhållande till pris och min existerande kompentens gör att det blir bäst i det här fallet.Content Management
Sv: Content Management
Sv:Content Management
Sv: Content Management
<li>sharepoint web services (gratis, finns i win2003 server) - kan inte ha anonym inloggning, saknar dock sökmotor, kan inte designas snyggt.
<li>sharepoint portal server (40.000) - som wss, dock med sökmotor, forum och annat. webparts kan byggas i .net och användas. Dock är egentligen enda designpunkten themes - så ur personifieringssynpunkt är jag inte förtjust i den, men som dokumenthantering - kanon.
<li>episerver (40.000) - avancerat och komplett, dock inget för nybörjaren. oftast krävs en byrå för att göra såväl design som upplägg innan kunden kan ta vid.
<li>roxen - (40.000) - för mac och unix, ingen aning
<li>spirello - (40.000) - verkar avancerat och tar höjd för inte bara webb utan även mobilt.
<li>polopoly - (600.000) - aftonbladet, bra avancerat men inget för normala företag.
</ul>
Som sagt - finns många varianter. Börja med att fundera på vad firman har för behov och leta därefter rätt typ av programvara. Det kan ju vara så att ni kanske även skall ändra så mycket att just ett eget bygge kan löna sig. De flesta system är stora och täcker många beröringspunkter, men kräver också handpåläggning av duktiga utvecklare om det skall till att specialbyggas.
Vet inte om det gör dig klokare dock. Jag finns på telefon om du behöver vägledning.Sv:Content Management
Windows Sharepoint Services (WSS) Inte web services ;)
förutom det finns det också två open source alternativ.
DotNetNuke och Rainbow
http://www.dotnetnuke.com/
http://www.rainbowportal.net/Sv: Content Management
Mambo - www.mamboserver.com
LDU Engine - ldu.neocrome.net
PHP Nuker - www.phpnuke.net
Dessa kräver visserligen lite pillande, har använt både Mambo och LDU till några mindre företag som behövde en kontaktyta utåt på nätet för sina kunder.Sv:Content Management
Flera av de CM-lösningar som ni nämnde är väldigt intressanta i andra framtida projekt.