Du har byggt ett stort system och du använder sql-databasen för att lagra en massa information. Du skapade en tabell som hette Dokument och i ett fält deklarerat med datatypen nText. När du började fylla på med information bestämde ni er att det skulle finnas specialtaggar också, exempelvis <link></link> för att underlätta för den som lägger in informationen. Men chefen säger plötsligt att det måste ersättas med <laenk></laenk>. <b>du använder sql-databasen</b> Om du är intresserad av problemet kanske du kan installera sql-server. Är du student och tjänat in 200 poäng på pellesoft så kan du via studenter/studentlicens hämta hem dessa programvaror för studiesyfte och göra ett försök. Pelle: Det finns en gratisleksak vid namn msde, eller en gratis light-version-beta-sak av deras nya sql server att få tag på :) Jaså, med "sql-databasen" menar du alltså Microsoft SQL Server? Precis som om "webbläsaren" självklart skulle innebära Microsoft Internet Explorer, eller "bilen" skulle innebära Volvo V70? Så här hade jag nog gjort =) http://www.sqldudes.com/spreplacecharacters.htm Jag hade nog förresten tittat in på funktionen <b>UPDATETEXT</b> om den kunde uppfylla mina behov - inte helt säker och för trött för att testa nu =) <b>Tror minsann grabben har käkat taggtråd ;-)</b> >Tror minsann grabben har käkat taggtråd ;-) <b>Jag tror det är en släng PMS...</b> <b>PMS</b> = <b>P</b>ellesofts <b>M</b>akalösa <b>S</b>venPon ;) Ja, de är väl bara sambor som jag förstått det... Så då är SvenPon makalös... :-)Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält
Till hjälp har du Query Analyzern och måste skriva en cursor för att få detta att fungera eftersom Replace-kommandot inte fungerar på ntext-fält, hur gör du?Sv: Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält
<b>Till hjälp har du Query Analyzern och måste skriva en cursor för att få detta att fungera eftersom Replace-kommandot inte fungerar på ntext-fält, hur gör du?</b>
Men jag använder en MySQL-databas. Jag förstår inte varför jag skulle behöva hålla på med en cursor...Sv:Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält
Sv: Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält
Sv:Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält
Aha, det var därför det gjorde så ont att skita i morse...Sv: Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält
Jag tror det är en släng PMS...Sv:Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält
PMS = Pellesoft Management System?Sv: Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält
Sv:Veckans nöt #13 - replace på ntext-fält