Jag skall göra en cd med installationsprogram för systemet jag utvecklar. Benny, Det bör nog lösa sig. Har bara inte byggt något större installationssystem tidigare... Och så om det fanns någon rolig literatur som man kunde få projektet jag sitter i att köpa in till en ;) (OK. då får jag väl sänka SQL-Server ett snäpp ;) ) >För installationsprojektet skapar du ett nytt "Setup Project" i Visual Studio, samt löser dokumentationen för .NET "Vanliga" inst prog har jag fixat ett par..... Installprogram
Installationsprogrammet skall installera en MSSQL-Server (finns det en "gratisvariant" av sql-server som man kan installera för enanvändare) om det behövs (eventuellt sätta "sökväg" till befintlig databas), skapa databas installera dot.net framework om det behövs och givetvis installera mitt program.
Någon som har lite erfarenhet av denna typ av installationsprogram?
Finns det någon bra literatur eller bra länkar?
/BennySv: Installprogram
Med de extremt goda kunskaperna du har anget på din profil, inom .NET (ASP.NET, Framework och VB.NET) så borde väl inte detta vara något som helst problem? =) Du kan installera MSDE (Microsoft Sql Desktop Engine) som en "light"-version av MSSQL. För installationsprojektet skapar du ett nytt "Setup Project" i Visual Studio, samt löser dokumentationen för .NET om hur du bygger ett sånt projekt.Sv:Installprogram
Sv:Installprogram
>om hur du bygger ett sånt projekt.
I VS går det bara att göra installationsprogram på Engelska, Tyska, Franska och Kinesiska. Om man vill ha ett svenskt installationsprogram får man använda nåt annat verktyg.Sv: Installprogram
Vad jag söker är mest om det finns någon bok eller större exempel på hur man gör för att undgå de vanligaste problemen när man gör lite större installationsprogram.