Något som vet hur man kan göra det? <b>>Jag läser nu in raw bilden som en fil, men det är mycket trasslande med <b>Hur återskapar jag en int (t.ex. 255) som beskrivits med 4 byte, till dessa 4 byte ??Läsa in raw bild till MATLAB
Jag läser nu in raw bilden som en fil, men det är mycket trasslande med
header borttagning byteshiftning osv.. Finns det något mer direkt sätt att öppna en raw bild.
Annars:
Hur återskapar jag en int (t.ex. 255) som beskrivits med 4 byte, till dessa 4 byte ??
Jag vill utföra byteshiftning av talet!Sv: Läsa in raw bild till MATLAB
header borttagning byteshiftning osv.. Finns det något mer direkt sätt att öppna en raw bild.</b>
Osäker på om MATLAB har något inbyggt stöd för RAW-filer. Är det ens ett standardiserat format?
Matlab har ju hur som helst stöd för några olika bildformat. Kan se om jag kan kika närmare på det där.
<b>Hur återskapar jag en int (t.ex. 255) som beskrivits med 4 byte, till dessa 4 byte ??
Jag vill utföra byteshiftning av talet!</b>
Är inte helt säker på vad du menar här?
Har du int:ar, eller är de omvandlade till double?Sv:Läsa in raw bild till MATLAB
Jag vill utföra byteshiftning av talet!</b>
Det jag menar är:
När jag läser in filen till en matris i matlab skall den läsas in så att 4 byte motsvarar värdet för en pixel i bilden. Detta jag jag via:
<code>fread(fid,[w,h],'char=>real*4')</code>
Är inte säker på att det är rätt, men det var det enda sättet som gjorde
att bilden fick rätt storlek och dimensioner (jag vet hur bilden skall vara)
På bilden skall det sedan sen utföras en "byteshiftning" så att pixelvärderna inte beskrivs av byte1 byte 2 byte3 byte4 utan ustället byte4 byte3 byte2 byte1. Alltså måste jag väl på nått sätt återkskapa pixelvärdet (int) till dess "orginal" byte för att sedan kunna byta ordning på dem?
Detta blev kanske rörigt, förstår du?