Jag har länge velat börja programmera och göra mjukvara och applikationer för mobiler och sedan utveckla sig till mer avancerat som PocketPC:s, m.m. Och den stora drömmen att göra ett Operativsystem till till mobiler. Java används definitivt inte för att skriva operativsystem. Det normala är att du skriver operativsystemet i C eller C++ och sen har en kompilator som kompilerar mot processorns maskinkod. I princip skulle du kunna skriva det som assembler också, men det är väsentligt jobbigare. Ok... eller så kan du ju söka efter en symbian bok. Vad är det du vill göra egentligen? Skriva program, byta operativsystem på en befintlig telefon eller bygga en helt egen telefon?Lite fundering om mobilOS...(Vet inte om jag har valt rätt forumsdel)
Så nu funderar jag lite på om det är någon här som kan lite om mobilers uppbyggnader och hur dom fungerar. Jag har en mobil med SymbianOS och det kör på Java vad jag har märkt och sedan finns det andra mobiler som kör annat m.m.
Så frågan är är det Java man bör ta och lära sig om man ska börja göra saker och ting för mobiler eller kan man programmera i t.ex. C++?
Jag har funderat lite på att använda min mobil som testobjekt. Info: Nokia 3650, Java-stöd, SymbianOS, Texas Instuments (CPU), färgskärm, 16MB mmc-mine, bluetooth, IR, GSM, WAP (xhtml).
Så är det någon som kan ge mig lite tips på var jag kan börja läsa lite om mobilers kodnings system eller något sådan?
//Daniel T. _ WhiteWolf TechnologySv: Lite fundering om mobilOS...(Vet inte om jag har valt rätt forumsdel)
Däremot används Java flitigt för program. Det beror till stor del på att Java är så långt ifrån operativsstemet - du kan göra komplicerade grafiska program utan att bry dig ett dugg om hur det implementerasSv:Lite fundering om mobilOS...(Vet inte om jag har valt rätt forumsdel)
Så då är det väl C++ som jag ska ta och fördjupa mig i lite mera då, då.
Finns det någonstans man kan läsa lite mer om detta tro? t.ex. en hemsida eller någon bok. ...Ajo, C++ bok eller så men ny menar jag en bok som är inriktad mot mobila system.Sv: Lite fundering om mobilOS...(Vet inte om jag har valt rätt forumsdel)
Sv: Lite fundering om mobilOS...(Vet inte om jag har valt rätt forumsdel)
* Skall du skriva program så är det Java eller C++ som gäller. För symbian finns det mycket information att läsa på nätet...
* Byta OS på en befintlig telefon kan du så gott som glömma.
* Bygga en egen telefon är faktiskt det som är enklast av dessa tre alternativ. Det finns mobiltelefonmoduler och displayer som båda arbetar med serialla komamndon. Dessa är mycket enkla att ansluta till ex. en basicstamp (www.parallaxinc.com). Sen är det bara att skriva lite basickod. Temefonen komemr dock bli stor och ha begränsat antal funktioner. Men det är helt möjligt.