Vad är en risk? Det är klart att ämnet är intressant... och som någon uttryckte det på en kurs jag var på: Hej, Klart intressant. Och som om Emma skrev, vi gör riskanalyser varje dag. Men menar du en grundligare riskanalys för ett speciellt objekt så har jag även gjort detta och även en hel del katastrofhantering. Som (f.d.) säkerhetsansvarig (på olika företag) så tycker jag att detta forum är viktigt! Hej johan. Välkomna till Riskhantering
Något negativt som kan inträffa, svarar de flesta (se Kristoffers svar tidigare) och det stämmer. Det som jag tycker är mycket märkligt är att så få vill ta tag i dessa negativa faktorer som kan påverka vår vardag.
Normalt arbetar jag med riskhantering i både specifika projekt och för organisationers verksamhet. det jag tycker är viktigt att är få ut information om att riskanalys / riskhantering inte är något "hokus-pokus" utan något som alla kan och bör arbeta med.
Oavsett vilken metod som används är det alltid (enligt mig) två parametrar som skall bedömas - sannolikhet och påverkan - Sannolikheten att en risk inträffar samt påverkan (på projektet eller verksamheten) om risken inträffar.
En riskanalys består av fyra steg:
1 Identifiering av risker
2 Värdering av riskerna
3 Prioritering och hantering av de risker som skall bearbetas
4 Framtagande av reservplaner
Jag kommer att gå in på detta mer ingående framöver, men det jag nu undrar över är två saker:
1 Hur många är intressserade av detta?
2 Hur många har gjort någon riskanalys någon gång?
Vänliga hälsningar
Johan Hydén RUM (Rådgivare, Utbildare, Mentor) inom ledarskap, projektrledning och riskhantering.
KAMP Företagsutveckling ABSv: Välkomna till Riskhantering
"Vi gör alla riskanalyser varje dag. När vi ska gå över gatan. När vi tar en kopp kaffe etc. etc." Rätt smart sätt att uttrycka det på eftersom många just upplever riskanalyser som den senaste hippa saken som alla ska jobba efter. Det är något vi alla gör intuitivt, men ofta skulle behöva få lite (eller i vissa fall mycket...) bättre styrning på.
Jag har tyvärr inte suttit i projekt där det lagts tid på att ta fram en uttalad riskanalys enligt några av konstens alla regler, men däremot fått utföra småanalyser på olika delar när vi stött på patrull.
Jag läser gärna det som delges här, och kan säkert komma att ha frågor längre fram, men just i dagsläget är det inte något som har särskilt stor del av min uppmärksamhet här på jobbet...
/Emma - som hoppas det här blir ett levande forum. =)Sv: Välkomna till Riskhantering
Klart att detta är intressant!
Hos oss jobbar vi en hel del med riskanalyser, men vi är inte alltid säkra på dess kvalité.
Min erfarenhet är inte att folk är omedvetna om behovet av riskanalys eller varför man gör det. Det vanligaste problemet jag stöter på är hur man gör den på ett bra sätt. Hur vet man t.ex. om man indentifierat alla risker?
// JohanSv: Välkomna till Riskhantering
/JAnnePersonliga risker
4g-solutions.se/medarbetare.htm
Ja, jag har utfört "risk-analyser" och det vill jag gärna att "alla" gör det oftare!
I Sverige är vi faktiskt för "godtrogna" vilket leder till undergång. för allt för många (bra) företag.....Sv: Välkomna till Riskhantering
Detta är en intressant tråd. Jag studerar Civ.Ing inom risk och säkerhet. Tror att det är en framtids bransch.
/T