Gör ett tävlingsadministrationssystem för idrottsklubben. Den variant jag skulle tittat på är en lösning där du kan uppdatera innehållet i databasen över nätet via en aspsida. Att föra över hela databasen är dyrt (t.ex. telia tar 20 kr/megabyte, dvs. 30 kr/överföring * 3/timme = 90 kr/timme...) Jo jag har tänkt tanken att köra "online"uppdatering av resultat. Jag skulle också lösa det på det sätt som Oskar föreslår. Och som han påpekade så blir det inte dyrt trots tiden eftersom GPRS enbart kostar för mägnden data. Ang. val av mobil kan jag inte säga något, du behöver en som kan agera "modem" till din bärbara dator i alla fall.FTP via mobilen ?!
På vårt arrangemang så kör jag med ett ASP/Access-system (i localhost) för att hålla reda på namn, klubbar, tider, resultat etc.
Om jag nu vill lägga ut denna databas/resultat på webben....
Hur skulle man "enkelt" och lätt kunna göra det. Har inte tillgång till "vanlig" telefon/modem-uppkoppling under tävlingen, utan det får isf bli via mobilen.... Kan man FTP'a via den ? Speciella programvaror då ? Eller kan man göra en "enkel" wap-funktion som för över data ?
Men lägga över en db, på ca 1,5 MB via FTP/mobilen, var 15-20:e minut blir nog lite väl tungt i längden...
Kan man på nåt smidigt sätt bara föra över "nya" uppgifter i db'n ? Kan access känna av "skillnaden" i min lokala db och den som ligger på webben ?
Eller måste man ev. gå över till MySQL ?
Eller hur skulle ni gjort ?
(har tyvärr ingen annan direkt kompetens i nåt annat scriptspråk att göra nåt större..... utan vi får försöka hålla oss till ASP/Access/MySQL)
/ MikkeSv: FTP via mobilen ?!
Med en sådan lösning skulle du helt enkelt kunna uppdatera resultaten helt live (som en liten bonus) och det blir inte sådär enormt dyrt (under förutsättning att du har minst gprs, har du uppringt får du hålla dig till att bara uppdatera någon gång i bland, gprs kan nämligen ha en anslutning igång utan att det kostar något...)Sv:FTP via mobilen ?!
Men jag har mer eller mindre lagt den tanken åt sidan, *kanske*.
OK, enbart resultat kanske funkar, men då vi även måste ta hänsyn till att lägga upp nya deltagare å andra små trevligheter så blir det nog jobbigt i längden med enbart en mobil....
Å dyrt dessutom skulle jag tänka mig :-(
Planera att tävlingen pågår mellan 9-16 ungefär....
Blir ett par timmar....
Å det e bara en dag, pågår tävlingen en hel helg, dvs lördag OCH söndag (kanske t.o.m. fredag em), blir nog endast Telia glad.....
Så enbart att uppdatera "ny" data i db vore det mest ultimata, men livet e ju inte enkelt, så jag får nog fortsätta hoppas....
Å så måste man ju skaffa en bra ny mobil också, inte heller så billigt ;-(
Fast jag tycker ditt förslag e klart intressant.
Borde ju då kunna köra "tävlingsadmin" på den bärbara datorn och "bara" skicka över till webben (via telefonen).
Fast då måste man ju fixa ett schysst ASP-script åxå som uppdaterar "webb-versionen".
För jag *måste* ju ha den senaste versionen "lokalt" i datorn, kan ju inte bara köra mot webben....
Vi tittar vidare på lösningar.
Eller om du har fler intressanta lösningar.
Har du själv gjort nåt liknande ?
Vilka/vilken mobil tror du isf. skulle passa bäst för ändamålet ?!
GPRS får det nog isf bli.
// MikkeSv: FTP via mobilen ?!
Speciellt ny mobil behöver du inte heller, min flera år gamla Ericsson R520 har både GPRS och stöd för WAP så den skulle tex fungera.
Köper du en ny idag så tror jag inte det finns någon modell som inte stöder det.
Nu har jag inte förstått exakt vad det är du vill uppdatera, men man skulle kunna göra ett program som postar datan till en asp-sida. Gör man det med någon typ av Symbian-mobil som kanske till och med har ett vettigt tangentbord så kanske det inte alls blev så jobbigt?
Förslag på mobiler för det här ändamålet: Nokia 9300 eller 9500, Sony Ericsson P910, Treo 600 eller 650
Edit: Nu såg jag att du hade tillgång till en bärbar dator. Då blir det genast mkt simplare. Mitt förslag blir istället att du gör ett smidigt litet program som läser den lokala databasen och postar ändringarna till en asp-sida som lägger in det i databasen på webben. Då duger vilken mobil som helst som har GPRS och bluetooth/IR.
Edit 2: Jag glömde nämna delen med att bara uppdatera ny data. Nu vet jag som sagt inte exakt vad det är för data du ska uppdatera och hur databasen är gjord, men om man sparar tiden då varje data sparades så kan man jämföra den med tiden då man senaste uppdaterade databasen på webben. På så sätt behöver man bara skicka ny information.
ThomasSv: FTP via mobilen ?!
Den variant jag kom att tänka på nu som borde kunna göra det du vill är följande:
1) Servern måste du ha kontroll över själv alt. kunna köra asp.net och du hittar en algoritm för patchning i .net
2) Både på din bärbara och på din server har du exakt samma hemsida som arbetar mot en accessdatabas. Du har alltså dubletter av databasen, en på klienten (bärbara) och en på servern
3) På klienten har du dels den version som senast sågs på servern och dels den version innehåller de senaste ej uppladdade ändringarna (dvs. server-versionen inkl. alla de ändringar som inte finns på servern än)
4) När något ska laddas upp till servern körs en patchningsalgoritm mellan dels originaldatabasen som finns på servern (kom ihåg den lokala kopian) och den databas som innehåller förändringarna. Patchfilen kan sedan komprimeras med t.ex. zip eller rar-komprimering (för zip finns det gratis .net-kod)
5) Patchen kommer till servern och packas upp. Originaldatabasen patchas med den nya filen och wips så har servern alla de senaste förändringarna
Den här varianten använder endast .net för "flyttningen" av databasen då det är enklast. Det är inga stora mängder kod det handlar om. Förändringarna laddas helt enkelt upp lite då och då.
Jag ska tillägga att jag aldrig gjort något liknande. Det jag dock skulle satsat på var en klient som pratade med en server, gärna via tcp/ip för att minimera datamängden. I annat fall via http. Servern skulle antingen presentera datan på en gång alt. spara den nya datan tills man anser att alla förändringar som skulle ha gjorts är gjorda. Det bygger dock på att man hela tiden har kommunikation med servern. Den fördel man skulle få här gentemot den första varianten är att det är lättare att vara två som uppdaterar samtidigt, den första kräver att endast en klient uppdaterar