Eftersom jag har fullt upp, och egentligen borde göra något vettigt så börjar jag ju naturligtvis leta efter saker som inte har något att göra med det. Nu kom jag på att jag vill lära mig versionshantering ordentligt. Jag hittade precis denna, kanske kan vara något: http://svnbook.red-bean.com/ Jag har arbetat med Visual SourceSafe 6 (VSS), CVS och Subversion (SVN) i diverse olika projekt varav de flesta var av omfattningen 1000-5000 filer (källkod (i C++, Java, C#, HTML), bilder, dokument osv) under ca 8 års tid. >I CVS och SVN så ändrar maan fritt och löser eventuella konflikter vid incheckning. Det låter vansinnigt anarkistiskt Jag kan hålla med om att det är svårt att i ett kommando jämföra med föregående version eftersom man måste veta vilken revision den ändrades i men man kan utan problem titta på en revision history för filen. Problemet ser jag som en logisk följd av att varje incheckning ökar versionsnumret för hela repoitory:t. Ett problem med SVN dock är att VS.NET ballar ur om du har ett Web Project som du versionshanterar med SVN eftersom den inte gillar alla dolda undermappar som börjar på en punkt (.svn). Det finns diverse olika sätt att komma runt detta (hacka SVN så att den använder t.ex. _svn istället eller ändra projekttypen till Class Library), men det är ändå litet smolk i bägaren.Versionskontroll?
Har i stort sett noll koll på det just nu. Vilka system finns, vad bör jag titta på? Var finns det vettiga "tutorials" för grejen?
Open Source eller inte spelar ingen roll, kanske en länk till varje av de mest populära. Vad jag har fått en lös uppfattning om är att de vanligaste är Visual Source Safe, CVS och Subversion.Sv: Versionskontroll?
Jag har bara erfarenhet av Subversion (och väldigt lite CVS) och tycker det fungerar riktigt bra, men det säger ju inte så mycket. Annars tror jag att du har sammanfattat marknaden ganska bra, har dock hört talas om något som heter PVCS också, men det har jag inte testat.
Jag har lärt mig med hjälp av dokumentationen till TortoiseSVN: http://tortoisesvn.tigris.org/
/JohanSv:Versionskontroll?
Min favorit just nu är Subversion, som kan beskrivas som "CVS utan vårtor", dvs en modernare variant av CVS. Klienten TortoiseSvn gillar jag verkligen. Intergration finns med både Eclipse och VS.NET.
VSS är relativt OK, men bygger på en annan filosofi än SVN och CVS där man checkar ut och därmed låesr de filer man ändrar i. I CVS och SVN så ändrar maan fritt och löser eventuella konflikter vid incheckning. Det låter vansinnigt anarkistiskt men fungerar förvänansvärt bra i praktiken.
VSS är filbaserat och fungerar hemskt illa medhalvtaskiga ISDN- och VPN-linor (jag vet, jag har prövat :-( ) medan CVS och SVN är serverbaserat och relativt bandbreddssnålt.
VSS har jag haft problem med med korrupta databaser då det blir stort (läs databas på några hundra MB) och det är inte helt enkelt att komam till rätta med.
Sedan så är jag nyfiken på nya Visual SourceSafe som kommer med VS 2005, har någon testat den? Den skall tydligen gå att köra via http, vilket tilltalar mig.
/AndreasSv: Versionskontroll?
>men fungerar förvänansvärt bra i praktiken.
Kan bara hålla med. Enda gångerna man får konflikt är när flera personer fixat samma bugg. Mycket vanligare att man glömmer checka in i VSS när man går hem och därmed låser utvecklingen för alla andra.
>CVS och SVN är serverbaserat och relativt bandbreddssnålt.
SVN har fördelen att originalfilen alltid finns tillgänglig lokalt så man kan göra diff utan att vara ansluten till servern. Nackdelen är föståss att det tar dubbelt så mycket plats samt att SVN av någon konstig anledning inte kopierar originalfilen vid utcheckning. (I princip laddas hela biblioteket ner två gånger).
En annan nackdel med SVN tycker jag är att det är svårt att jämföra en fil med föregående version. Man måste veta vid vilken incheckning filen ändrades senast.Sv:Versionskontroll?
Kort kan jag säga att jag är väldigt nöjd med SVN.Sv: Versionskontroll?
Jag vet dock inte om detta problem finns i VS 2005.
/Andreas