Hej, > <b>Om över 50 % använder Visual Studio och kör i något tillhörande språk, borde inte merparten av universiteten utbilda i det?</b> Universiteten utbildar främst i datalogi (teori), inte för att man skall lära sig ett visst språk eller viss programvara. Det finns andra utbildningar (många högskolor) för dem som vill bara vill kunna en viss miljö. Dom viktiga orsakerna har redan nämts tycker jag, men en annan fördel är att eleverna få se andra platformar än Windows. Just eftersom Windows (och utveckling med Microsofts verktyg) är så dominerande är det många som aldrig skulle kommit i kontakt med något annat om de även använde det under sin utbildning. Jag är helt övertygad om att en utvecklare som har erfarenhet av många miljöer har större förståelse för problem som kan uppstå och blir på sikt "bättre" än en som bara har sett en plattform/utvecklingsmiljö. <b>//Orolig för långa inlärningsperioder för nyexade studenter</b> Jag pluggade faktiskt 10p VB-programmering på Göteborgs Universitet, Min åsikt är som följer: Antingen kan man programmera eller så kan man inte. Kan man programmera så är det i sig inget problem att byta varken plattform eller utvecklingsverktyg. Precis som Per säger antingen så kan man köra bil, eller så kan man inte köra bil, sen om man kör en BMW på Autobahn eller en Range Rover i skogen, så visst kräver de olika kunskaper men baskunskapen är den samma... Håller definitivt med om att det viktiga är att lära sig programmering. Men valet står inte mellan att lära sig Visual Studio och att lära sig programmering. Valet står mellan att lära sig programmering på den plattform som används mest i näringslivet (inte enbart i Sverige), och att lära sig programmering i en texteditor eller något annat de ändå inte kommer använda i arbetslivet. Från det perspektivet borde valet vara lätt - Eller? Teorin i programmering kommer man alltid att gå igenom... Eftersom man får en massa "gratis" i Visual Studio så är egentligen svaret att de som lär sig programmera i Visual Studio har större sannolikhet att lära sig fel. Det är ju inte direkt optimalt att lära sig att programmera grafiska gränssnitt från grunden, men gör man inte det så fattar man egentligen inte vad som händer när man droppar ut en textbox i ett formulär. Finns det en genväg så tar man helt enkelt den... Visst är det så att man får en massa gratis i Visual Studio om man vill ha det. Det jag menar med att man alltid får "teorin" i klassen är att föreläsaren först förklarar vad som händer, varför det händer, och hur det hänger ihop med allt annat när man "droppar ut en textbox i ett formulär". Sedan kan de få lära sig hur man kan göra detta i Visual Studio på två sätt: Dels genom kodning rad-för-rad, och dels genom genväg. En förklaring kan också vara att det fram tills ganska nyligen kostade massa penger för de elever som ville använda VS på sina datorer hemma. Men jag tror ändå att det skapar bättre förståelse om man skippar alla flashiga IDE:s när man lär sig. Sedan förstår jag inte riktigt vitsen, det tar knappast mer än en dag att sätta sig in i en IDE såpass bra att man kan jobba tillräckligt obehindrat för att prestera något. Att sätta sig in i nya språk och ramverk tar givetvis lite längre tid, men inget som är betydande om man bara har det rätta "tänket". Oavsett vilket språk man lär ut så kommer det språket vara "fel" för en stor del av eleverna.Universitetens ansvar
Idag använder över 50 % av landets arbetande utvecklare MS Visual Studio i sitt arbete. Universiteten utbildar (som många känner till) mest i Java och kör med Emacs editorer på Unix-plattformar. Har inte universiteten ett ansvar att på bästa sätt förbereda studenterna för arbetslivet? Om över 50 % använder Visual Studio och kör i något tillhörande språk, borde inte merparten av universiteten utbilda i det?
//Orolig för långa inlärningsperioder för nyexade studenterSv: Universitetens ansvar
Nej det tycker jag inte. Möjligtvis att yrkesinriktade utbildningar (ex KY) ska följa marknaden tätt men universitet har ett stort fokus på forskning. Utbildningen på universitet brukar inte handla om att lära sig ett språk utan om att lära sig att programmera och det som finns runt omkring programmeringen.Sv: Universitetens ansvar
Sv: Universitetens ansvar
/JohanSv: Universitetens ansvar
Vad tar ni helst in - en person som kan Visual Studio utan och innan men egentligen inte förstår programmering, eller en som aldrig har använt Visual Studio men har prövat på ett flertal olika programmeringsspråk och har förstått dem alla?
Vad ser ni helst i trafiken - en som kan alla reglage i sin bil men inte har förstått hur man bör agera i trafiken, eller en som aldrig har suttit i aktuell bilmodell men sköter sig väl i trafiken?Sv: Universitetens ansvar
så det finns.. (eller fanns..) :)
Men jag tycker inte språket är viktigt..
Om du är bra på Java är det en smal sak att lära sig C# t.ex.
Men visst om studenterna ska läsa t.ex. 40p programmering vore det ju lämpligt att man sprider det lite på minst ett par plattformar och språk. T.ex. C# på Windows och Java på Linux vore väl en bra kombination. Jag skulle tro att många gör så också.. (?)Sv:Universitetens ansvar
Jag lärde mig t.ex. objektorientering i SmallTalk, gissa hur mycket jag har programmerat i det efter skolan...Sv: Universitetens ansvar
Sv:Universitetens ansvar
Sv: Universitetens ansvar
Det ligger mycket i att studenterna måste lära sig programmering från grunden, men det tror jag inte att man kommer ifrån om den praktiska delen av undervisningen baseras på Visual Studio (eller något annat verktyg). När jag programmerar så blir det alltid en salig blandning mellan kodande tecken för tecken, och användning av färdig kod, så jag tycker att det vore bra om man fick lära sig programmera på båda sätten.Sv: Universitetens ansvar
/Johan