Jag utvecklar ett databassystem där man bland annat kan spara ner en fil i en databas. Om man öppnar den filen så sparas den temporärt ner på hårddisken. Nu verkar det som att användare inte förstår att ändrar man i den temporärt nersparade filen så uppdateras inte databasen automatiskt. Hur kan man skriva för attt användare skall förstå? >"Denna fil kommer tillfälligt att sparas i den lokala hårddisken, och inte i databasen. Om ändringar görs i filen bör den sparas på en ny plats i datorn. Om den uppdaterade versionen ska ingå i databasen så bör filen läggas in i databasen igen." Själv förstår jag inte alternativ ett men jag är ju inte en "vanlig användare" (är inte jag som skrev det). Ordet "bör" skall ändras till <b>SKALL</b> Varför låter du användaren öppna en lokal kopia som de kan modifiera? Går det att undvika på något sätt? Jo det är lite enklare om man vet vad det är som användaren tänker redigera etc. Från början var det sagt att man skulle lägga till "befintliga dokument" vilket kan vara i stort sätt vad som. Allt från bilder, zipfiler, word, excel till bat-filer som drar igång exempelvis ett "tittskåp" i Explorer. Sedan så kräver det inte exempelvis word. Blir ganska många saker att fixa och dona med, användaren kanske kör open-office i stället för "Pyttemjuks Kontor". Så nej det är tyvärr ingen lösning. Oavsett formulering blir det ju aldrigt riktigt bra för användaren. Om användaren vill ändra i dokument som sedan måste sparas i databasen borde man ändra i rutinen/systemet i stället. Något av följande skulle jag rekommendera: Farligt vatten. Automagi är utav ondo. Hur kan man vara säker på att användaren verkligen vill lägga tillbaks dokumentet? Det kanske är en mall eller liknande. Och makro i program tillåts inte över allt. Har du varit ute i verkligheten och sett hur datoravdelningar stympar och hemmasnickrar sina "säkerhetsfunktioner". Kalla det istället "ladda ner fil" eller något i den stilen. Kanske till och med genom att tvinga användaren ge en sökväg. Funkar bra när det är ett dokument men är det en bat-fil som skall exikvera något blir det lite konstigt att först spara ner en battfil för att den sedan exikveras och öppnar något helt annat. <b>Farligt vatten. Automagi är utav ondo. </b> Fast hur som har vi ju tappat vad det handlar om... Vad skall man skriva för att användare skall förstå den befintliga funktionen inte hur man kan göra en annan funktion ;-) Då är min inställning att vara kort och koncis vid själva kontrollen, och att ha någon sorts hjälp där man till punkt och pricka beskriver problemet och hur det kan lösas. Vet alla användare vad ordet Databas är då?För oss programmerings freek är det ju självklart men kanke inte för Greta 60. Nej folk vet inte vad ordet databas betyder. :-(Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Alt 1:
"Denna fil kommer tillfälligt att sparas i den lokala hårddisken, och inte i databasen. Om ändringar görs i filen bör den sparas på en ny plats i datorn. Om den uppdaterade versionen ska ingå i databasen så bör filen läggas in i databasen igen."
Alt 2: "Observera att du öppnar en lokal kopia av filen."
Kom gärna med fler (motiverade) förslag!Sv: Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Lite för mycket detaljer och otydligt:
Antingen bara: "Ändringar i filen sparas inte i databasen."
eller också en guide som beskriver hur man gör för att få in uppdateringarna i databasen.
Vad betyder "bör" för dig? Betyder det "måste" så skriv det.Sv:Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Sv: Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Då har du gjort ditt. <b>Can't win them all</b>
Så här skulle jag skriva
OBS !!!
Om ändringar görs i filen <b>skall</b> den sparas på en ny plats i datorn.
Om den uppdaterade versionen skall ingå i databasen så<b> skall</b> filen läggas in i databasen igen.
Fö tycker jag att Ni yngre förmågor har svårt för att göra läsningen aptitlig.
Det finns en <b>Enter</b> knapp (radbyte). <b>Använd den flitigt.</b>Sv:Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Jag jämför med hur det sköts i dokumentbibliotek i Sharepoint där man hanterar dokument (word, excel osv) genom att om man bara klickar på dem så öppnas en skrivskyddad kopia så att man inte kan göra ändringar (av misstag eller om man inte har rättigheter).
Om man vill ändra i dokumentet så får man välja menyalternativet "Redigera i Word" som då redigerar dokumentet på servern och sedan sparar det på servern.
Detta beteende gör det svårt för användaren att göra fel (få en lokal kopia som de har ändrat i) men kräver en del av klientapplikationen:
1. Man skall kunna öppna en fil skrivskyddat
2. Man skall kunna fånga in händelsen att användaren sparar det modiferade dokumentet.
/AndreasSv: Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Jag hade också en idee tidigare om att skrivskydda filerna man sparade ner, men det löser ju inte problemet att användarna inte förstår att om man sparar lokalt på hårddisken så läggs det inte in i databasen :(Sv: Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
1. Ändra så att man inte redigerar dokument utanför systemet. Kör en egen editor i ditt system i stället. T.ex richtext - går att få ut som word också.
2. Eller se till att ändrade dokument automatiskt sparas.
Ladda ner dokument till en viss sökväg till C:\dok\temp\datumStarta en timer som kollar i sökvägen efter ändrade dokument. När användaren återvänder till ditt system kan du fråga om ändringarna i dokumentet 'filnamn' skall lagras i databasen. (ungefär som en intelligent texteditor som frågar om du vill ladda om en öppnad fil som har ändrats av en annan process)
3. Om det är MS Office dokument, kan du använda dig av makron som körs när dokumentet sparas.Sv:Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Att man så att säga "by design" inte får för sig att ändringar sparas.Sv:Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Nja, dumma ursäkter/meddelanden till användare pga att man inte orkar fixa en sak, är av ondo...
Användare vill automatisera, det är själva poängen med skräddarsydda system. Klantiga funktioner som ger mer manuellt jobb vill ingen användare ha.
<b>Hur kan man vara säker på att användaren verkligen vill lägga tillbaks dokumentet? </b>
Man kan som sagt fråga användaren det...
<b>Det kanske är en mall eller liknande. </b>
<b>Och makro i program tillåts inte över allt. Har du varit ute i verkligheten och sett hur datoravdelningar stympar och hemmasnickrar sina "säkerhetsfunktioner".</b>
Ehh...ja.. Men det finns lösningar på det (t.ex. digitala signaturer) även om det är lite krångligt. (sen lämnade jag andra förslag som ej hade med makron att göra, dvs det är bara att välja.. :))Sv:Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Fast som sagt; att konstruera det på ett sätt som automatiskt inte går att missförstå är ju ofta trevligare.Sv:Hur övertydlig skall man vara / Hur tröga är användare?
Tror inte 50% av folket på detta forum vet vad som är och inte är en databas (när är en textfil en databas, när är en karta en databas, måste man kunna köra sql mot något för att det skall få kallas databas etc..).. och de flesta vet inte skillnaden på en databashanterare och en databas.