Tjena Jag skulle ha gjort så här: Johan's förslag är en bra lösning, men se till så att man endast kan ladda ner programmet engång med denna nyckel. Ta inte heller bort nycklen utan koppla ihop den med kundidet så att en kund kan ringa in och få programmet nerladdat en gång till om nerladdningen skulle misslyckats....Betala med kort och ladda hem
En av mina kunder vill ha en webbshop på sin hemsida.
Det är ett företag som tillverkar trimchip till bilar. Nu har dom utvecklat en programvara för att modifiera inställningar i bilars databoxar.
Det ska gå till såhär att man går inte i deras shop, väljer vilken bilmodell man har.
När man sedan betalar man med sitt visa / mastercard och transaktioner gått igenom, får man en länk där man laddar hem den här programvaran.
Här kör det ihop sig, jag har inte en aning om hur jag ska lösa det här.
Webbshoppar har jag gjort tidigare, men inget sånt här, när man ska ladda hem en fil efter erlagd betalning.
Hur funkar det rent praktiskt?
När kortbetalningssidan skickar tillbaka en till ursprungssidan, kan man där sätta en session som kollas innan filen laddas hem?
Vore mycket tacksam för ett svar på det här, har kört fast rejält.
Tack på förhand!Sv: Betala med kort och ladda hem
Be kund betala, när detta är gjort och köpet har gått igenom får kunden ett biljettnummer. Detta nummer bör vara ett slumpat och sparas i db. få så sätt kan kunden när som helst ladda hem programmet. Man kan sedan välja om man vill ta bort denna tal efter en nedladdning eller om man ska tillåta fler nedladdningar på samma siffra.Sv: Betala med kort och ladda hem
En annan sak som du skall tänka på är att se till så att filen som man kan ladda ner inte ligger i din "web-applikation" utan logger utanför så man inte kan gissa sig till URL:en och ladda ner programmet den vägen, utan du har en speciellt websida som tar emot nerladdningsnycklen tillsammans med kundid och sedan streamar ner filen till besökaren, och om nycklen och idet inte stämmer så skickas ingen fil..
- M