Hej! Fråga 2 bör du nog ställa i Pellesofts juridiska forum i stället (och ev söka där utifall att det redan har besvarats).Administration av foto site?
Jag är nu snart färdig med min foto site där man kommer kunna ladda upp och visa sina foto för allmänheten.
Nu skulle jag behöva lite råd angående 2 saker:
1. Jag hade tänkt att i första hand avvara runt 3 GB till denna site. 100 MB ger ca 500 foto. Jag har funderat lite på konto alternativ enligt följande:
a. Dela ut utrymmet gratis men då sätta en gräns på hur många konto som får finnas samtidigt. Om ett konto är inaktivt i ex 3 mån så stryks det och en plats blir ledig på siten.
nackdel: Det blir ett utlägg för mig gällande utrymmet.
fördel: lätt implementation
b. Ta betalt för det utrymme som används, säg att man lägger på några % på det som webhotellet tar för utrymme per 10 MB. Då skulle det inte behövs finnas någon gräns för antalet användare då man bara kan se till att beställa mer utrymme från leverantören.
nackdel: Jag vet inte hur betalnings formen skulle se ut, jag har tittat på betalning via SMS men efter en betalning så har ca 30% av summan försvunnit. Finns det annat vis som är simpelt?
fördel: siten betalar förhoppningsvis sig själv, kanske lite till om man har tur?
kanske har ni någon erfarenhet av detta som ni kan dela med er om?
2. Jag är medveten om att det är olagligt att lägga upp foto där man inte har folks medgivande, efter som jag troligen inte kommer ha tiden att gå igenom alla foto som folk lägger upp så krävs det någon form av avtal där användaren tar på sig ansvaret för vad denne laddar upp, är detta möjligt? Är det någon som kan hänvisa mig till ett sådant avtal som jag skulle kunna ha vid skapande av konto?Sv: Administration av foto site?