Hej Att bygga en enkel e-handelslösning är inte svårt! Det enda som du behöver är att spara ner vilka varor som kunden har lagt i sin kundvagn och sedan kunna skicka dessa till företaget tillsammans med uppgifter om köparen. That's it! tack så väldigt myckt Det finns företag som du kan använda för att använda kreditkort, det vanligast sättet är dock postförskott. Helt enkelt att man betalar till posten när man hämtar ut varan, brukar kosta runt 40 kronor extra plus frakt. Jag kan rekommendera www.payer.se. Väldigt bra sätt att låta kunden betala med kreditkort eller direkt mot sin bank. De tar ut en avgift för varje transaktion som genomförs.webbköp
Jag skulle göra en hemsida för en kompis som har butik och man ska kunna handla via hemsidan.
Jag har experimenterat och gjort dynamiska hemsidor. men vet inte hur jag ska gå till väga att man ska kunna handla,
är det ett myndighet eller företag som måste jag kontakta eller en tjänst som jag (e. han) som måste köpa. ja har ingen aning.
finns det någon som har möjlighet att förklara lite.
tack.Sv: webbköp
Nu kan man göra det här bra mycket mer komplicerat, men grunden är alltid den samma.
1. Du skall ha alla produkter tillgängliga, du kan antingen skriva in alla på hemsidan i HTML-koden (ett inte så smart kanske). Eller så kan du skapa en liten databas där produkterna finns och visa dessa på hemsidan (lite smartare). Det sista och kanske den som brukar skapa lite problem är att du hämtar uppgifterna om produkterna från företagets artikelsystem, detta brukar dock inte vara en bra lösning för små företag då det kräver att det finns en uppkoppling till deras artikelsystem om det ens finns ett sådant.
2. Du skall sedan kunna spara ner vilka varor som kunden valt. Det kan du göra antingen i besökarens cookies, eller i en sessions-varaible, eller så lagrar du ner dessa i en databas.
3. Du måste få kundensuppgifter, antingen så skriver kunden in dessa vid varje köp, eller så låter man kunden registrera sig i en databas och man kan sedan hämta upp dessa uppgifter vid varje nytt köp som kunden gör.
4. Få ordern från webservern till företaget. Här kan man skicka ett mail till företagaren, eller göra en integration direkt in till företagarens försäljningssystem.
Jag skulle helt klart rekomenderar dig följande:
1. Om du kan hämta uppgifter från företagets artikelsystem så gör det. Om det inte går så använd en databas på din webserver. Till detta bygger du ett integrations system så varje natt kollar av artiklarna i artikelsystemet och för över alla ändringar i detta system till e-handlens databas. Ett litet sämre alternativ är att bygga en admin-modul till e-handelssiten, men då får kunden 2 ställen att ändra på om något ändras på en artikel (typ pris).
2. Här skulle jag föredra en databas om det är intressant att förra lite statistik, men en sessions/cookies om statistiken inte är intressant.
3. Här så rekomenderas att uppgifterna sparas ner eftersom du då även kan bygga ut detta system med många andra tjänster som kan öka besökarens värde vid ett besök på websidan.
4. Informaton om köpet skall helt klart in i försäljningssytemet automatiskt om sådan finns. Det enklaste sättet är att skicka ett mail från webbutiken direkt till företagarens mail och så får han/hon själv mata in ordern i sitt försäljningssystem.
Hoppas att detta var en liten hjälp på vägen.
Sedan finns det massor med färdigalösninger redan ute på nätet, alltfrån gratisshopar som du kan ladda ner till företag som tar hand om allt från skapande till hosande av sidan och integrationer till affärssytem.
http://www.shopsetup.se är en sådan, det finns massor ut på nätet och sök om du inte vill bygga allt själv (dyrt men lärande).
- MSv:webbköp
det var fel av mig att inte formulerade mitt problem på ett bra sätt,
jag har redan gjort hemsidan och det funkar bra, problemet är att själva handlingen, när man har valt sina varor och vill betala hur det går till väga, måste jag gå och prata med nån bank eller är det nån tjänst som jag måste köpa från nån bank eller företag som tar hand om betalningar?
tack igenSv: webbköp
För kreditkort så kanske PayEx är något. http://www.payex.se
- MSv:webbköp
Vill du ta betalt genom SMS kan du använda dig av www.mosms.se.
Lycka till!