Hejsan! Om du tar 250 kronor i timmen får du efter att du betalt arbetsgivaravgifter 125 kvar i timmen. Detta kan låta som en ok peng men tänk då på att du: hur mycket vill du tjäna? efter skatt alltså.. 150:-? ta det gånger 3, där har du ditt arvode :PKonsultarvode
Jag håller precis på att starta en enskild firma som ska vara verksam inom webbutveckling.
Min fråga är gällande prissättning på projekten.
Min tanke är att ta ett fastpris per projekt varierande hur omfattande detta är. Och vid tillkommande tillämpningar debiterar jag ett tim arvode.
Vad är en rimlig prisnivå och timarvode för en webbutvecklare idag?
Självklart beror detta på tidigare meriter och ens portfolio.
Jag har idag inte direkt något hänförande portfolio att visa upp.
Mitt första uppdrag är att utveckla en relativt enkel sida, där ungefär med totalt 15 undersidor varav 7 stycken skall vara dynamiska. Menyn skall även vara dynamisk. Jag kommer alltså få skapa ett enklare CMS och en layout utifrån givna grafiska riktlinjer. Sidan i sin helhet kommer att vara uppbyggd av html/css och php/mysql.
Jag uppskattar att detta kommer ta mig ungefär 70-80 tim att utföra.
Jag vill nu kolla vad Ni förhoppningsvis mer erfarna anser vara en rimlig ersättning för detta projekt. Är 250-290kr/tim för mycket att ta ut för denna typ av uppdrag? Fastpriset för projektet skulle i sådana fall hamna på ungefär 20.000kr.
Mvh/ Robin Sv: Konsultarvode
- saknar lokalhyra
- pengar till dator
Du bör dessutom beakta att det är rimligt att anta 70% debiteringsgrad -> 87,5 i timmen exkl lokal, datorhyra mm. Det tycker jag är lågt. Men det är min personliga uppfattning.Sv:Konsultarvode
det blir i detta fallet 450:-, 150 till dig, 150 till staten och 150 till firman för programlicenser, dator etc
nej men att säga vad som är ett bra arvode är svårt.. allt beror på hur bra du är osv..
mitt arvode ligger på ovannämnda 450:- (hur mycket av det som jag får ut i lön låter vi vara osagt)