Ska dokumentera en avdelnings system. Jag tycker du ska ställa frågan: Ja, tyvärr är det nog att det nästan ligger på den nivå. Dvs. Vad har vi egentligen för system som vi som arbetar här använder? Hur ser det olika delarna ut och hur samverkar dom?Dokumentera ett system...
Hur kan man dokumentera sitt/avdelningens system som består av av delmängder av andra stora system från leverantörer?
Att dokumentera i visst specifik system/applikation känns ganska rättfram. Men i detta fall ingår som sagt andra delsystem, databaser och servrar. Många av användarna i på avdelningen använder tex. MS Excel för kommunikation mot databaserna för att ta fram rapporter etc.
Jag hade preliminärt tänkt dela upp det så här:
- Total översikt av alla ingående delar
- Beskriva varje delobjekt
- Informationsflödet
Det allra svåraste kommer nog bli att beskriva just informationsflödet i hela systemet. Hur kan man gå tillväga med det?
Erfarenheter mottages gärna.Sv: Dokumentera ett system...
Vad är syftet med dokumentationen?? Och du ska se till att få ett riktigt relevant svar, inga flummigheter som att "vi måste veta vad vi har för system"
/Fim W.Sv:Dokumentera ett system...
Informationsflödet är viktigt att kunna få ned på papper i detta fall.
Att dokumentare det olika delarna (objekten) och hur dom samverkar fortgår ganska smärtfritt att dokumentera.
Ett bra sätt att beskriva informationsflöde har jag svårt att hitta...både med ord och symboler/bilder.
Har även försökt hitta bra exempel på nätet, men itne lyckats.