En av frontfigurerna för XP, Ron Jeffries, känner inte till något projekt där all produktionskod, enligt idealet, har skrivits med två programmerare vid maskinen: Låter onekligen långsökt med parprogrammering. Pair Programming bygger på ett par principer inom agile mjukvarutveckling. Den ena är "job-rotation", dvs en person skall inte vara ensam om att vara insatt i en viss del av mjukvaran utan hela teamet äger koden och skall förstå koden. Den andra principen handlar om att det inte är att skriva kod som tar tid, att komma fram till vilken kod som skall skrivas det är det som tar längst tid och där är pair programming det som ger 1+1 = 3 effekten i ett team. Det handlar alltså om att gemensamt fundera ut lösningen på ett problem. Förutom synergieffekten med att fler förstår kodbasen, så kommer också andra effekter som live code-review osv. Har ni tillämpat pair programming ?
http://www.xprogramming.com/xpmag/Misconceptions.htm
'
XP says that "all production code is written by two people sitting together at one machine". That's the rule. As far as I know, no project has ever done that, including many that I consider to deserve the name XP. So what's the rule about? It's an ideal. It's what we strive for. It is a stretch goal.
'
Finns det någon här som yrkesmässigt har tillämpat parprogrammering i någon större omfattning ?
I så fall hur pass stor omfattning ?
Vid vilken typ av företag (konsult, produktbolag eller stort företags IT-avdelning) parprogrammerade du ?
Jag misstänker att det kan vara särskilt svårt för ett konsultbolag att få en kund att "betala en programmerare för att titta på då en annan programmerar" (citattecknen indikerar ett resonemang som jag tror är ganska vanligt). Visserligen betalas löner till de aställda i ett produktbolag också, men då blir inte timkostnaden riktigt lika hög, och därför tror jag det kan vara svårare för en konsult att få parprogrammera jämfört med en anställd som är pådrivande och lyckas övertala sin chef till att parprogrammering är bra...Sv: Har ni tillämpat pair programming ?
Har aldrig hört talas om det...
Däremot tycker jag att det är bra om en person programmerar och en annan testar.Sv:Har ni tillämpat pair programming ?
Jag förstår att kunder/beställare som inte är så insatta i mjukvara uppfattar par programmering som slöseri med resurser, men det är för att de tror att det är kodskrivandet som är det som tar mest tid. F-ö så bör man kanske inte köra pair programming hela tiden i ett projekt, det är snarare så att man gör det när man "peakar" och försöker implementera något som är nytt för teamet, dvs inte när man gör repetetiva uppgifter.