Hej, Har du tänkt dej en programvara som kör backup mot din egen server på annan plats eller som en tjänst där du lagrar backupen hos ett annat företag? men om du har dom redan speglade varför vill du ändå spegla den över nätet med den dåliga säkerheten som e . <b>men om du har dom redan speglade varför vill du ändå spegla den över nätet </b> kan man bara garantera säkerheten. Sålänge man krypterar (med stark kryptering) så spelar det ingen roll hos vem man lagrar - de kan ändå inte läsa informationen. http://www.ahsay.com Lite gammal tråd kanske... Jag använder Carbonite. Fungerar utmärkt. För ett fast pris så säkerhetskopieras EN disk i din pc, oavsett storlek. Säkerhetskopieringen sker kontinuerligt i bakgrunden allt eftersom filer skapas, ändras, utan att du behöver göra ett enda dugg. När jag började med tjänsten för något år sedan, så tog det flera dagar innan hela disken var kopierad. När du sedan ska återställa förlorade filer, så finns din säkerhetskopia som en disk i utforskaren, dock utan enhetsbokstav. men e det inte dyrt o säkerhetskopiera till en annan plats på nätet o hur säkert e det att man den dag man behöver kan tillgodogöra sig den informationen som finns där <b>men e det inte dyrt o säkerhetskopiera till en annan plats på nätet</b>Backuplösning över Internet?
Finns det någon bra programvara för att backupa ett helt system (med OS och allt) över Internet? Jag har en server med speglade diskar, men skulle också vilja ha en backup offsite.
Tack på förhand!Sv: Backuplösning över Internet?
Finns några trådar på itproffs.se som tar upp detta, bl.a:
http://www.itproffs.se/forumv2/tm.aspx?m=95924&mpage=1
http://www.itproffs.se/forumv2/tm.aspx?m=120469&mpage=1
/JohanSv: Backuplösning över Internet?
varför skulle du ens vilja göra en backup över nätet.
du får gärna upplysa mig om varför .
kan va kul o veta din sida av det,
men e det värt all den osäkerhet?
mVh TobbenSv:Backuplösning över Internet?
Om du har speglade diskar i maskinen så skyddar du dig mot diskkrascher, men inte:
-Stöld av datorn (och båda diskar)
-Brand där båda diskar skadas
-Mjuk/hardvarufel som förstör informationen på båda diskar.
<b>med den dåliga säkerheten som e .</b>
Vad är osäkert med online-backup? Det normala är att man överför datat över en krypterad förbindelse. Det är betydligt bättre säkerhet i det är att flytta runt okrypterade media.
<b>varför skulle du ens vilja göra en backup över nätet.</b>
För att skydda sig mot de risker/problem jag skrev om tidigare.
<b>men e det värt all den osäkerhet?</b>
Min åsikt är att det inte är osäkert om man använder rätt kryptering.
Så e det ett bra alternativ.
Kan man bara vara säker på att ingen annan kan komma åt informationen man vill lagra på nätet så varför inte.
/tobbenSv:Backuplösning över Internet?
Sv: Backuplösning över Internet?
Den kör vi med på jobbet, fungerar bra som fasen.Sv:Backuplösning över Internet?
Jag använder också Ahsay numera, men som en onlinebackup-tjänst från Ballou.
/Fim W. Sv:Backuplösning över Internet?
Sv: Backuplösning över Internet?
Beror ju på vad man jämför med. Det kostar ganska mycket att köpa hårdvara och kompetens att drifta backuper själv också. Man behöver dessutom tillgång till flera avskiljda byggnader, brandsäkra kassaskåp osv för att få vettig säkerhet.
<b>o hur säkert e det att man den dag man behöver kan tillgodogöra sig den informationen som finns där</b>
Man får se till att välja en leverantör som man kan lita på. Sedan gör man givetvis återläsningstest med jämna mellanrum. Personligen tror jag på en lösning där man kombinerar lagring hos en tjänsteleverantör med lokal lagring av backup.
/Johan