En tanke slog mig idag att nu när de mesta applikationerna flyttar över till webben, t ex mail, kalender, office, skrivbord m.m så när kommer en webbaserad utvecklingsmiljö? <b>Skulle vara grymt om man kunde köra Visual Stuido via webben.</b> Ser ärligt talat inte poängen heller. En fördel skulle väl vara att man kan utveckla på vilken dator som helst (förutsatt att man har en uppkoppling). Det är i och för sig sant. Jag använder det ju själv för att ansluta till min server, har inte tänkt på att det skulle fungera lika bra för det här ändamålet =) Och om man inte håller på med något grafiskt krafs (dvs. sitter med console, web, etc.) så är just kombinationen ssh + emacs fullkomligt oslagbar (i och med integration med versionshantering, kompilering utan att gå via prompt, osv., får man i stort sett ett fullt IDE, men utan allt grafiskt krimskrams). Det tar 30 sekunder att ladda ner putty, logga in och börja jobba, från vilken dator som helst. Det kanske inte finns någon poäng med det. en av mina första tankar var att det skulle användas om man var vid en dator som inte var sin egen, typ något liknande Micorsoft Outlook Web Access och utorrent. Men nu är det väl så att alla utvecklare har alltid sin dator med sig när de är på resa, och om man inte har det så är man inte intresserad av att jobba.Webbbaserad IDE ???
Jag google snabbt och fick några träffar för utveckling av java/php/javascript där målet
oftast är webapplikationer och status för projekten var alpha eller beta.
Är det någon av de stora aktörerna (Microsoft, Borland, Eclipse) som har något på gång?
Där det finns stöd för hantering större och komplexa projekt, köra test laster, versions hantering, services applikationer, desktop applikationer, etc.
Skulle vara grymt om man kunde köra Visual Stuido via webben.
// PierreSv: Webbbaserad IDE ???
..är det inte tillräckligt segt redan? :-)Sv: Webbbaserad IDE ???
Att det man gör instantly hamnar online? Det kanske man inte vill ändå, och borde vara lätt att fixa...
Att man kompilerar till en gemensam källa? Det är väl en smal sak att fixa med versionshantering eller i själva kompileringsverktyget ändå?
Tacka vet jag emacs; C-c C-f! =)Sv:Webbbaserad IDE ???
Sen är frågan hur ofta man har behov av att kunna utveckla på ett ställe där man vanligtvis inte gör det.
/ThomasSv:Webbbaserad IDE ???
/ThomasSv: Webbbaserad IDE ???
Slänger man med scp går det att arbeta även med vanliga grafiska applikationer, även om det blir lite mer omständligt.
Jag har fan svårt att se hur man skulle få till det på ett lika lyckat sätt över enbart HTML. Sv:Webbbaserad IDE ???
// pierre