Hej jag kollade på presentationsvideon från PDC där "nya" Entity Framework presenterades. Nhib FTW!!! Ja jag väntar också på Patrik L's inlägg :). I en blog post som jag nyss skrev nämnde jag att jag kommer inte köra med nHibernate utan med EF. Detta för att nästa version av EF så kommer vi få grymt bra stöd för POCO. Vi kommer även få en del trevliga lazy load features samt att MEntity kommer ev komma i framtiden, så vi kan använda "Oslo" för modellering etc. EF kommer även att byggas ut mer och mer, fler produkter kommer anpassas och mer features kommer att läggas till. Martin Fowler och Eric Evans + några till hjälper teamet med utveckligen av EF genom att vara ett "bollplank".. så på sikt kommer EF va väldigt bra, och det är lika bra att börja idag så man kan enkelt uppgradera till nya versioner av EF.. Precis som Fredrik säger så kommer EF V2 att ge oss en mängd med efterlängtade features. Inför V2 så har MS identifierat en rad olika målgrupper där den typiska NH användaren är en av dem. Det är ganska kristallklart att MS tittar på att försöka ta en stor del av deras användarbas. Tack Patrik det var det svaret jag var ute efter och lite av den bilden jag fått, mitt frågetecken var som du beskrev är det good-enough, som jag tyckte du gav ett bra svar på.Har EF växt tillräckligt för att konkurrera med andra OR-Mappers?
Jag tyckte att dom hade gjort en rad förbättringar men jag kände också att det fortfarande inte har växt till sig tillräckligt för att gå om NHibernate.
Vad tycker ni andra?Sv: Har EF växt tillräckligt för att konkurrera med andra OR-Mappers?
nädå hehe..
Som jag idag känner till så är Nhib mer moget. EF2 är på väg, om det nu får kallas EF2 hehe...
Patrik L du vet nog mer här.. Antar du ubåter denna tråd snart ;-)
Den skall i alla fall vara PCOO vänlig Hurra!!! Sen ha lite annat smått o gott med sig.
Men skall jag vara ärlig tror inte jag det finns THE BEST ORM och kommer nog aldrig finnas heller. För mycket handlar om tycke och smak oxå. En ORM får vara hur bra som helst för mig men om APIet är knasigt o ologiskt m.m. så trillar det bort i smaken än en ORM med tydligare API.
mvh johanSv:Har EF växt tillräckligt för att konkurrera med andra OR-Mappers?
Det var EF2 som jag hade i tanke när jag frågade om det växt till sig än, att det stödjer POCO är ju ett steg i rätt riktning :).Sv: Har EF växt tillräckligt för att konkurrera med andra OR-Mappers?
På PDCn så träffade jag Pablo och Tim.. som jobbar i ADO.Net Teamet och pratade lite med dom om hur de ser på framtiden.. De lyssnar väldigt mkt på oss alla och man kan se det som ett resultat i nästa version av EF.
Just exakt nu så är nHibernate lite bättre än EF, men att bygga in sig i nHibernate nu kan vara dumt. (Ett val ni gör). Men att köra på EF så kommer ni ha möjligheter att använda en platform som kommer att erbjuda så mycket mer i framtiden, så det är lika bra att börja nu.Sv:Har EF växt tillräckligt för att konkurrera med andra OR-Mappers?
Med det sagt så är det ju ganska krasst så att NH är långt framme i sin adoption. NH har funnits ute i projekt sen lång tid tillbaka och baseras på Hibernate som funnits ute ännu längre. Så även V2 får en massa förbättringar så ligger de en bit efter NH, speciellt om NH lyckas få till LINQ innan V2 av EF kommer ut. Det är också så att EF teamet jhar väldigt kort om tid på sig inför nästa realase. Deras V1 kom ju först med SP1 och V2 skall releasas samtidigt som resten av Dev10 vågen. Enligt Danny Simmons, PM på teamet, så innebär det att de får 1 milestone medans alla andra får 3.
Men den riktiga frågan man egentligen skall ställa sig är: är V2 det good-enough? Dvs kommer nästa version av EF ha tillräckligt många och bra features för att man skall kunna acceptera den som en data access strategi. Jag tror att det kommer vara så. Dessutom med Microsoft som varumärke kommer det bli lättare att få en beställare att acceptera EF än NH så minsta motståndets lag kommer att gälla.
Överlag så känner jag mig oerhört bekväm med den strategi och den riktning som data programmability teamet tar med EF just nu och med tanke på att där finns en riktigt bra "advisory council" i bakgrunden så tror jag att MS kommer att lyckas få en bra och stabil "good-enough" lösning.Sv: Har EF växt tillräckligt för att konkurrera med andra OR-Mappers?