Hej, Exakt vad är det du vill göra? Väldigt svårt att ge dig ett svar utan att veta det. Java är det som täcker flest telefoner, men är alltid mer begränsat än native programmering.Mobila lösningar
Vet inte om detta är rätt plats för denna post men jag hitta inget forum som hanterade mobila lösningar.
Jag skulle helt enkelt vilja be om lite råd. Jag är intresserad av att utveckla en mobil lösning till ett befintligt webbsystem och jag vet inte ens vart jag skall börja.
Jag vill ju nå så många olika telefoner/enheter som möjligt utan att behöva utveckla i flera olika miljöer.
När jag kollade på detta senast för 6-7 år sedan så hade precis java för mobiler kommit, är det en bra väg att satsa på?
Iphone, funkar det med java? Måste man skaffa sig en mac för att utveckla? Av övriga mobila os vilket är störst, bäst etc.
Alla råd jag kan få och är tacksamma.
Jag vet att jag kan sitta i timmar och googla runt men hoppas att det finns nån/några entusiaster som kanske kan leda in mig på rätt väg från början.
Tack på förhand Sv: Mobila lösningar
För att utveckla till iPhone så måste du köra OS X vad jag vet.
Troligtvis är Symbian störst, även med iPhone inräknad. Fast då räknas ju även S40 med som kanske inte räknas som en "smartphone".
ThomasSv:Mobila lösningar
Här kan du se fördelningen för varje system.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Smartphone_2009.svg/1000px-Smartphone_2009.svg.png
Som sagt, för att veta bästa lösningen behöver vi veta kraven på applikationen.
Vill du ha <b>en</b> lösning som fungerar i <b>alla</b> mobiltelefoner så finns det ett enkelt sätt:
Webbapplikation.