Hej allihopa, Det känns lite som du förväntar dig för mycket av ett litet gratisprogram. Det är inte gjort för att handha ett ordersystem, eller att användas av företag öht för den delen.Selektivt Autosvar i Outlook Express!?
Har ett litet projekt igång som jag tyvärr saknar tillräcklig kunskap inom, jag fann denna sida och hoppas hjärtligt få någon sorts vägledning! Tyvärr vet jag inte vilken subkategori min post borde hamna under så jag ber ödmjukt om ursäkt till eventuell administratör som tvingas flytta detta!
Det jag är ute efter är en autosvars funktion till outlook express, låt säga att vi har ett företag som har en inkorg där både beställningar och frågor mottas. När en beställning mottagits i inkorgen så vill företaget återgå till kunden automatiskt med en bekräftelse:
"Hej, tack för din beställning, vi återkommer inom kort!"
Det är ju inte så svårt ifall bara bokningar hade kommit, men tyvärr så spelar den mänskliga faktorn in i denna gång och eventuellt kommer vissa frågor smita igenom. Jag hade inte tänkt ta chansen att se huruvida min ISP hade tillåtit spam av denna magnitud..
Altså, går det att programmera ett "makro" som söker efter vissa strängar i mail för att på så sätt bedöma huruvida outlook automatiskt ska bekräfta eller avstå beroende på meddelandets natur.
Kan man isf programmera makrot att bara leta i aktuellt skriven text och inte historik i mailet, det var min största oro att det hade kunnat påverka. Dvs. makrot letar igenom hela mailet, hittar 12 olika fraser i historiken och tidigare FW's och mailar tillbaka 12 bokningsbekräftelser.
Så, går det att sätta verklighet till min automatiska mailsekreterare eller ska jag inse att min idé görs bättre med att infoga en signatur manuellt? All input uppskattas enormt!
Mvh
Sv: Selektivt Autosvar i Outlook Express!?
Det närmsta du kan komma är att skapa en regel som identifierar en order och svarar med ett meddelande. T.ex. att mailet innehåller en viss sträng.
Problem kommer ju uppstå, precis som du säger om de svarar tillbaka på detta mail. Eller av annan anledning skickar ett mail som stämmer överens med hur en order ser ut.
Ett (dåligt) alternativ att lösa detta på är att skapa en mer avancerad regel som inte skickar detta bekräftelsemail om det inkommande mailet verkar vara ett svar. Med programmet kan man få till rätt avancerade multi-condition-regler.
Exempel på hur det kan se ut när man skapar en sån regel:
"Där ämnesraden inte innehåller Re: eller Sv:
och Där meddelandetexten innehåller Ordernr:
Svara med meddelande"
Men saken är ju den att detta ska inte alls lösas i e-mailprogrammet. Utan redan i det system som skickar mailet att en order har lagts.