Är det fler än mig som saknar bra verktyg för UML. Ta Rose som exempel där det inte går att visa systems avgränsning och som knappt klarar "roundtrip-engineering". visio kan rita uml någotsånär jo.. men kräver nog att användaren vet rätt mycket om vad han sysslar med (vilket iofs _borde_ vara fallet..). Men bättre verktyg finns nog.. Däremot så har inte jag heller hittat nåt UML verktyg jag trivs _riktigt_ bra med. :( Hej Själv så använder jag bara UML för att dokumentera. Då tycker jag att Visio funkar bra. Men inte med standarduppsättningen av tecken. Det finns ett annat set att ladda ner på, http://www.phruby.com/stencildownload.html. När man gör sina diagram i standard-UML med Visio så är det en massa wizards hela tiden när du ska skapa en class. Men med de här så är det bara att rita på. Lämpar sig alltså väldigt bra när man vill dokumentera.Dåliga verktyg
Det som jag saknar mest kommer att aktualiseras i och med UML 2.0. Tills nu har UML varit ett språk för att beskriva och modellera ett system, det har inte varit ett programmeringsspråk. Med UML 2.0 verkar det som om detta håller på att ändra sig.
Då uppstår ett problem som jag ser det, nämligen att man försöker göra två saker och vända sig till två målgrupper. Dels programmerare som måste beskriva allt och dels desingers/arkitekter som vill se/visa övergripande koncept i modellen. Man använder t.ex. Word när man vill skriva en detaljerad specifikation, men PowerPoint när man vill visa andra.
Jag tror att detta kan lösas i verktygen, men då måste de implementera s.k. "layers". Där man kan visa olika detaljeringsgrad i olika layers. Denna funktionalitet har funnits i CAD-verktyg sedan tidernas begynnelse.
Finns det ett verktyg som stödjer detta, har jag missat något? Är alla positiva till att mer komplexitet förs in i UML?
/LarsSv: Dåliga verktyg
Sv: Dåliga verktyg
tycker inte om visio heller.. Det programmet som jag tycker är bäst är enterprise architect. hittas på http://www.sparxsystems.com.au/Sv: Dåliga verktyg
Personligen kommer jag aldrig att vilja låta UML-programmet "programmera". Men åsikterna är ju olika. ;)
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nu