Hej, jag sitter o funderar på om jag kan använda annans bredband via mitt modem. Så här tänker jag: Hej! Ah, det va positivt:) Om din kompis har Windows 2000 finns det nåt som heter RRAS (Routing and Remote Access Server) och Internet Connection Sharing som kan användas för att sätta upp en inkommande modempool. Och i princip är det ju det ni vill ha. RAS finns även för Windows NT, men det känns föråldrat. :-) Min kompis har XP, finns det samma där? Njaej, TROR inte det finns RRAS i XP (och ej heller Professional versionen av 2000 om jag tänker efter). Det är dock möjligt att det går att installera? Hmm, det ser ju ut som det gäller internt nät, asså kopplat via hubb o sen en utdelad internetlina. Kan påpeka att BBB inte kommer att uppskatta att din kompis leker "ISP" även om de säkert aldrig kommer att upptäcka det. Det kommer dom aldrig upptäcka o jag surfar inte så himla mycket iaf, men det blir 300:- mindre i mån o det e ju bra, borde få lite mer fart o stabilare koppling me. Av ren nyfikenhet: vad tjänar du på det? det hade varit riktigt ballt att göra det.. ta in det via radio det borde gå.. eller? Glocalnet-kunder ringer grastis till varandra t.ex. så visst finns det pengar att tjäna på att göra så, nackdelen är ju att telefonen blir upptagen men det finns ju samtal väntar att utnyttja. Precis GLOCALNET :) Berra fick du ordning på din inkommande anslutning i XP? Jag får inte mitt modem att svara. Telia gör ju reklam för att man kan ringa gratis efter en viss tid om man tecknar en tjänst - fritid eller vad den heter tjena, kul att nån försöker:)nyttja annans bredband via modem?
Mitt modem ringer upp en annan killes modem, som sitter på hans burk med BBB.
Den burken ger mig en IP (eller jag har en fast IP) så kan jag sedan få tillgång till hans lina, han blir mao min ISP. Är detta möjligt?
/BSv: nyttja annans bredband via modem?
Självklart. Allt som behövs är att din kompis installerar programvara som tolkar det inkommande modemsamtalet och router det ut på internet. Sök på internet efter programvara (kommer inte på någon nu (WinRoute?)). Det är säkert någon annan på forumet som också känner till någon pr.vara.
Troligen kommer du sätta upp en fast IP som är intern mellan din dator och din kompis dator. Det vill säga att din kompis dator fungerar som din router.
// JarleSv: nyttja annans bredband via modem?
Då ska jag bara få tag i rätt programvara då:)
Det finns en bra artikel på:
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/windows2000serv/deploy/depopt/w2kgate.asp
Sök även på RRAS hos MS, eller på Technet (technet.microsoft.com)
Skulle behöva hjälp att få det o funka.
Annars borde det finnas nåt tredjepartsverktyg.
Titta här för en beskrivning av Internet Connection Sharing i XP:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q306126&sd=tech
Det jag söker e ju samma men som går via telefonen...Kan nån ge mig tips på program som sköter kontakten mellan modem o dator på värd-datorn? (den som har bredbandet)
EDIT: Kanske kan hacka ihop ett själv?Sv: nyttja annans bredband via modem?
Angående programmet så har jag inga ideer mer än att söka på typ Tucows.com efter något liknande.
- MSv: nyttja annans bredband via modem?
Allt e inbyggt i xp (bla), kallas "inkommande anslutning" o den ordnar allt efter lite konfigurerande:)
Det finns väl fortfarande gratis modemabonnemang? Är det så att du har någon slags jättebillig telefonanslutning till din kompis?
Apropå det... borde man inte kunna göra en sån radiosändare?
Hade vart fräckt att ta in bredbandet via radio... =)Sv: nyttja annans bredband via modem?
Sv: nyttja annans bredband via modem?
Sv: nyttja annans bredband via modem?
Jag kan öppna ett abb till på adressen med BBBdatorn, det e ca 115:- /månad.
med det så blir bara min hemlur upptagen när jag surfar o det kan jag ta.
Det blir iaf ca 200-300 billigare per mån PLUS att jag kan va uppkopplad MYCKET mera.
Så det så:)
JohanSv: nyttja annans bredband via modem?
Då går det ju fint att ringa gratis - det är knappast gratis att ringa deras modempooler..Sv: nyttja annans bredband via modem?
Jag har inte hunnit greja me detta o nu får jag bredband (ÄNTLIGEN*s*) om ett par veckor.
Testa vidare. Jag vet ATT det funkar, bara inte hur o det e ju klart värt o testa.
/B