Hej! Jag vet inget färdigt system för detta, men det går nog lösa med det flesta routrar/brandväggar som kan styras via ett egensnickrat program på något sätt... Tjena! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon annan router, så det kan jag inte svara på...HJÄLP - Internet gateway
Jag söker efter en programvara som agerar internet gateway. När en användare som inte är auktoriserad att ansluta till internet ansluter skall en sida visas ex: Välkommer till Bolaget AB, sen skall man via API kunna bestämma i ASP filen att tex är klockan > 16.00 så kommer han inte ut på nätet eller något i den stilen. Annars låser han upp MAC adressen i x antal minuter.
Mina frågor är:
1. Finns det någon sådan programvara?
2. Går det att göra själv på ett någolunda smidigt sätt.Sv: HJÄLP - Internet gateway
Jag har bara använt mig av Linux/iptables som router och där ser jag inga problem i att lösa detta. Skriv ett program/script som ändrar reglerna beroende på om användaren ska ha access eller inte. Om användaren inte får accessa internet så översätter du destinationsip på alla paket på port 80 till en intern webserver som visar ditt meddelande.
/JohanSv: HJÄLP - Internet gateway
Japp, något i den stilen bör det vara, frågan är bara vilken router man bör ha som man enkelt och säkert kan skicka strängar för detta till.
Om access är godkänd i ex. 4 timmar, borde man då låsa den till MAC adressen på nätverkskortet? Och kan man få ut den via explorer eller behöver man en klient app?Sv: HJÄLP - Internet gateway
MAC-adressen kan du få fram ur ARP-tabellen på webservern.
/Johan