Någon här som kan ge bra erfarenhet (klart ni har...) om hur man "sätter upp" en webb-nätverks-kamera mot en webbsida ? Nu vet jag inte hur det är kopplat, men det borde vara så att varje kamera har en egen ip som är inkopplad på resten av nätet tillsammans med den dator som laddar upp till servern alt. att datorn som laddar upp & kamerorna sitter på ett eget nätverk bakom en brandvägg för att öka säkerheten... Sedan så skickar din dator upp bilderna till servern helt enkelt. När det gäller kamerorna så vet jag inget, tänk dock på att du bör minimera riskerna för störningar på nätverkstrafiken genom att t.ex. inte dra kablarna ihop med tele-kablar & el-kablar... Kör inte med för hög hastighet när det är de avständen (är inte ens säker på att det går med de avstånden, men jag tror det) då risken för störningar ökar markant. En variant (om kamerorna sitter åt samma håll ifrån närmsta switch sett) så kan du ju koppla in en switch i närheten av kamerorna så blir det bara en kabel till datorn & resten av nätverket. Bara lite idéer... ;) Ang val av kamera så är www.axis.se ett mycket bra val. PÅ denna länken kan du se en liten film av deras produkter http://www.axis.com/products/video/video_clip/axiscam_320x240_wm8_380kbit.wmv (hyfsat stor film kräver bredband). Till deras kameror finns det massor av tillbehör tex för utomhusmontering, men dom kostar en del.... Tackar för era svar ! Jag tror att det kan funka om det är 300-400 meter och riktade antenner. (öppen terräng)webb-nätverks-kamera
Jag blir nog tvungen att använda en router eller liknande för att koppla ihop flera kameror till min dator, min dator kopplas via en router till ett företags-nätverk med fast uppkoppling..... kan brandväggar sätta "käppar i hjulet" ;-?
Sidan som skall uppdateras med bilderna, ligger på en annan server "på nätet", dvs sidan ligger inte lokalt på min dator.
Kameran skall finnas/fungera utomhus !!!
Någon som vet någon bra ? (alltså räcker inte en "liten" vanlig för inomhusbruk...)
Någon som vet hur långt en trådlös nätverkskamera sträcker ? (jag alltså hur långt kan ett avstånd vara mellan kamera och dator/server ?)
OM man INTE kör med trådlöst - utan istm. en vanlig nätverkskabel... Hur långt kan/bör det vara max ?
Behöver ca 300-400 meter mellan kamera-dator....
Skall ha en "live-sändning" (ja alltså inte rörliga bilder, utan still-bilder som uppdateras med ca 30 sek mellanrum) av en idrotstävling via nätet.....
Alltså behöver jag info ifrån andra som har erfarenhet....
Jag kommer nog behöva koppla in 3-4 kameror på webbsidan... Möter detta några problem (tekniskt) ??
// MikkeSv: webb-nätverks-kamera
Sv: webb-nätverks-kamera
Ang trådlös överföring så borde det väl vara bättre att sätta kamerorna kopplade till en switch och sen en vanlig trådlös förbindelse med riktade antenner, om du har fri sikt borde det funka. 2 st http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010044446 för 1000:- st + antenner.
Vanlig nätverkskabel har väl en begränsning på 100 meter?
Alltså mitt förslag:
4 st nätverkskameror med eget ip och nätverksanslutning (gärna axis)
2 st WIRELESS ACCESS POINT med riktade antenner
1 Switch
Borde funka kanon!
/johan
edit: Dom flesta "riktiga" kameror kan spara på tex ftpserver, sen sätter du bara automatisk uppdatering av sidan så byter den ju bild automatiskt.
Kamera 1=1.jpg Kamera 2=2.jpg osv
Sen bara sätter du in bilderna på sidan, då kan ju ha hur många bilder som helst brevid varandra. Du kopplar ju alltså inte in kameran till sidan, utan du bara skickar bilden till en FTP, så rent tekniskt kan du ha hur många kameror som helst. Så länge bandbredden och din server fixar det.Sv: webb-nätverks-kamera
Mycket intressant....
(Fast ni får gärna komma med fler tips.)
Synd bara att mitt/vårt problem e avståndet.... Får kanske finna nåt annat sätt....
Kamera kopplad till bärbar dator, som via radiolänk är uppkopplad mot nätet ;-?
Å tusan också vad det skall kosta pengar, bara för man vill ha "lite skoj".....
Får kanske fixa sponsor på nåt sätt ;-)
// MikkeSv: webb-nätverks-kamera
Annars kan du ju köra 90 meter nätverkskabel i varje ände och sen en trådlös accespoint. (stöldrisk om du inte kan låsa in dom på lämpligt ställe).
Då blir ju det 300 -90 -90 =120 (ev 220) meter och då funkar det garanterat.
Men det kostar precis som jag skrev, tycker du skall satsa på riktiga grejor om du vill ha det bra.
Vet ju inte din budget, men enklaste axis kamerorna tror jag börjar på 4000:- så uppåt totalt 20 000:- får du nog räkna med om du skall få det till att funka bra