Hallå! Jag har hört att ASP = NT och PHP = Linux! Så om du ska köra ASP-skript ska du nog använda NT Server! Är dock ej säker om det går att lösa så man kan köra ASP även på Linux! Om du ska köra ASP och Access är det nog NT som gäller. Det går att köra ASP på linux också,men jag är tveksam att det finns några drivrutiner till Access (men jag är inte säker). tja är det en 100 Mhz server du hade tänkt sätta upp så rekomenderar jag dig inte ASP/Access. Det går om det är lite trafik, men kommer gå tungt! Så fall är det bättre med en Linux burk som endast är confad för att köra som webserver... Så, snabbare dator rekommenderat (inte oväntat, direkt :-)) Jag har minsann också kommentarer. Om du ska köra en databas: Gör som jag och kör MySQL. Den är betydligt bättre än Access och det blir inte så mycket arbete om man skriver siten för det från början. Jag kör min på NT men den är ju ursprungligen för Linux så den lär fungera utmärkt därmed. Jag har själv kört PHP på både IIS och PWS och det har inte varit några problem. ASP på linux har jag inte testat men det ska gå. MyDomain.com har gratis dns hosting... Funderar på att använda dem... Hej du där Vad i helsike surrar ni om. Webbserver Linux/WIndows. Valet är självklart LINUX LINUX LINUX LINUX LINUX LINUX. Ja det var ju insiktsfullt... suck... ytterligare en LINUX frälst som fortfarande tror att LINUX är gudsgåva till folket.. Hur gjorde de testet. Installerade Windows 2000 på en P3 och Linux på en 486. Sedan tog de fram ett tidtagar-ur och tog tiden på hur lång tid det tog att ladda ner SoR-trailern? >:) Ja precis så gjorde de! Onda imperiet har ju influerat alla oberoende testcenter i hela världen (kanske mer) så att de alltid har minst 3 ggr så bra hårdvara för deras testresultat. Men det är ju det som är det fina i kråksången. mmm jag skulle vilja se den 486 som kör en webserver med lite trafik och PHP och MySQL på!!! Här finns gratis dns-servrar: >Du kan glömma SQL-Server på din 100 mhz maskin, du vill inte veta hur segt det skulle vara!!! Klart.. Du har ju inte sagt vad din sida ska innehålla.. Tänker du göra Lunarstorm 2 lär ju varken linux eller nt spela roll. Fast då funkar ju inte ditt "bredband" heller..Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Jag och några kopisar funderar på att hiva upp en server för att ha vår sida på. En av oss skaffar bredband och ett domännamn och så hivar vi upp nån dator... undrar dock ifall vi skall köra Windows NT Server eller Linux? Vilka skillnader finns det och vad tror ni skulle passa bäst? Datorn vi lär använda är inget att hänga i julgranen, direkt... ifall det går tar vi en 100MHz, annars får vi försöka få lös nån bättre...
Synpunkter och tips tages med tacksamhet emot... det skall som sagt vara en "hoppyserver", med stöd för asp & access (för SQL-databas - behövs det en skilld server, eller går det med samma?).
Mvh
Marcus GustafssonSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Ale ThoorSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Om ni ska köra med en 100 MHz bör ni nog ha ordentilgt med minne, jag har kört NT4 med IIS på en P166 med 48mb och det gick halvbra, vi mycket databasaccess kunde datorn få slut på minne ibland...
/JohanSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Du kan glömma SQL-Server på din 100 mhz maskin, du vill inte veta hur segt det skulle vara!!!
Köpa ett domännamn, har du ingen fast ip-adress så glöm den iden, det funkar inte (jo det finns sätt men det kostar runt 2000 om året), har du fast-ip (bonet har) så måste du skaffa 2 DNS serverar att lägga din domän på, oftas kan man betala extra för detta hos de man köper domänen ifrån, men som sagt det kostar.
Det smidigast blir om du skaffar dig en underdomän hos typ dyndns.org eftersom om du får ip-adressen från en dhcp-server så kan du uppdatera deras DNS servers automatiskt och adressen minserver.dyndns.org alltid kommer att peka på din server, fast du får olika ip-adress hela tiden.
- MagnusSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Det bör inte bli så himla mycket access, eftersom jag föröker skapa temp-filer där det går... men visst, det kan köra ihop sig...
För domännamn måste jag alltså ha två servrar plus en, eller? Alt. betala extra eller skaffa en underdomän... voj, voj, ja, man skall inte göra det för jobbigt för sig... vi får fundera på det där...
Tack för alla svar hittills... får gärna komma lite fler...
Mvh
Marcus GustafssonSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Sv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Det finns ett antal freedns hostar som du kan använda där du bara skickar up dit senaste ip så fixas allt.
(hmm sa jag samma sak som Ah :) )
/ jonberSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
För SQL använder du MySQL och som webbserverprogvara är det naturligtvis Roxen Server eller en Apache du använder.
Windows som webbserver har aldrig hört nåt roligare. (Jo visst går det... Men)
/peterhSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Ett vettigt svar på frågan som ursprungligen ställdes är snarare att med de förutsättningar du ger så måste du köra Windows. Rekommenderar dock Windows 2000 istället för NT. Om du vill byta ASP mot PHP (eller CGI) samt Access mot exempelvis MySQL så kan du köra Linux. Om du är kompetent i vilket som (win+ASP+Access kontra Linux+PHP+MySQL) handlar det i min mening framförallt om personlig smak, bägge lösningarna går att utnyttja till hyfsat resultat. Möjligen plus för Linux-sidan eftersom Access inte ens är lönt att fundera på om man ska göra något seriöst. Men eftersom detta handlade om en hobbyserver mest för hemmabruk så känns det inte som en faktor.Sv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
För att göra dig ledsen kan jag berätta för dig att IIS presterade bättre prestanda än vad Apache gjorde. Orkar inte leta upp länken men du kan knalla igenom IDG's nyhetesarkiv det finns där i artiklen som handlar om Red Hat's webserver TUX (tror jag den hette) som var dubbelt så snabb så både IIS och Apache.
Vill du köra Linux som webserver, så gör det, och låt de som vill köra windows köra det.
kör man LINUX så räcker det med en strippad variant och det duger tamejfan bra att köra den på en 486:a
Skall man syssla med Windows och sånt skit som webbserver så måste man ju ha en P3 om det skall hända nåt.
/peterhSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Klart det går att kör på en 486 om du bara har statiska sidor, men om du skall blanda in PHP och databaser räcker inte din 486 till.
Kom inte sen och säg att det gör den, för då räcker min p120 med win2000 också alldeles utmärkt att köra som webserver.
www.mydomin.com
www.granitecanyon.com
www.zoneedit.com
Så man måste inte ha två datorer. En 486 med linux, apache och mySQL är fullt dugligt. Inga problem. Kör själv ungefär sådär.
/MickeSv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Vafan.. En av våra labmaskiner är en Pentium 75 med 96 mb minne nt4, sql7.. Går hur bra som helst. Var vår huvudserver fram till i höstas. Klart den tuggar ner lite minne på disken ibland men indexering serru... Det är grejen... (Och det är inga laj databaser vi kör...)
Min rekommendation är alltså.. Win NT 4 sql7 är inga problem och dessutom alla andra fördelar alla redan sagt..Sv: Egen (hooby)-server - Windows eller Linux?
Roxen är bra!! (linux)
IIS är inget fel på heller! Bara dumma kineser som jämt ska på minna att säkerheten är som en sjysst prästost.. (många små fina hål..)
//
Rickard