Om jag skriver ett program som sprider sig själv. Är väl inde det i sig olagligt. Om användaren har acceptera ett avtal så har ju användaren gått med på att den sprider sig vidare, tömmer hårddisken etc. Som med alla avtal. > skulle knappast tro att det skulle vara olagligt att planera att råna en bank Jag vet inte, beror ju på hur långt du har gått. Att köpa en kofot som du har tänkt använda till att råna en bank när du såg den i affären, men när du kommer hem har du glömt det? ;) Angående det här med att bekräfta avtal... Jag har för mig att en sådan bekräftelse inte är giltig i Sverige (men däremot i usa). Det kan t.ex. vara så att man gått ifrån datorn när man startat installationen, och så här det kommit förbi någon annan som helt sonika klickat på "Acceptera avtal". Frågan är; när det gäller de här sakerna som tar över modemen så står det knappast i "avtalet" att det ska jag en stora utgifter, men om det står i avtalet att datorn kommer att bli rensad så... Jag har fått en idé. Skall göra ett program vilket jag skal döpa till: Friendly virus. Det skall vara et program för att sprida sina åsikter. Man kan ta dela av andras åsikter. Hålla med dessa eller inte och skapa egna. Sedan skicka programmet vidare till sina väner. <b>JAg tänker skriva det som en JAva applet utan innehålla av destruktiv kod. Får väl läga in en lät SMTP server för att skicka sig själv vidare. Men användaren får förse programmet med adresserna.</b> Tack för tipset. Var det inte en belgiska (tror hon var från belgien iallafall, tror det var en hon... dvs jag har ingen koll alls ;-) ) som skrev ett antal virus som hon sedan la upp på sin hemsida för alla att ta del av... dvs hon spred dom inte.... har för mig att hon blev arresterad för det, vet inte hur det utvecklades sedan dock... Att lägga upp information/program via hemsida räknas tyvärr som spridning rent juridiskt, även om man har lösenordsskyddat och allt. Att skriva koden är inte olagligt, att inneha koden är inte olagligt att sprida viruset är däremot olagligt. Definitionen av att sprida något verkar täcka följande scenarion enligt svensk rättspraktis: Men i så fall är väl IE och Windows Media Player mer virus (och nu är jag allvarlig till skillnad mot tidigare). IE samt mp installeras för att du aktivt vill det. Du startar installationen av windows. Normalt sett uppdaterar de programmen inte sig själva heller Niklas, <b>>Niklas,Är det olagligt att skriva ett virus?
Utan först när man sprider det för första gången blir det väl ett brott eller om man har det som avsikt att sprida det när man skriver borde detta väl betraktas som förberedelse för brott?
Inte för att jag är intresserad av att skriva virus. Även om jag har många idér på hur man gå till väga.
Om jag skriver ett program vilket ber använadren bekräfta ett licensavtal innan det gör något och innehåller funktioner för att t. ex.
* "Sprida mig till dina vänner"
* "Var vänlig töm min hårdisk på informatione"
* "Korrumpera slumpvisutvalda filer"
Vilket kräver att användaren bekräftar vald operation.
Igentligen kan detta program tolkas som ett skämt. Av den som motager det. Men kan på så vis ställa till riktigt med fara.Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
Och nej, det kan inte vara olagligt att skriva ett virus, det är just spridningen av det (alltså första spridningen, eller om någon får tag på viruset oh sprider det åt en eller liknande skulle jag tro) Att skriva det för att man har planerat att sprida det kan ju knappast vara olagligt det heller, skulle knappast tro att det skulle vara olagligt att planera att råna en bank, men sedan strunta i det. Det är ju först när man på något sätt har hotat banken/gjort något aktivt som det blir olagligt.
Vem vet, du kanske skrev viruset för att tömma samtliga datorer på ett nätverk så snabbt som möjligt utan att manuellt behöva göra det på varje maskin.Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
Klart det är olagligt! Förberedelse till brott kallas det...Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
En annan sak är ju om du t.ex. har börjat iakta när de har vaktbyten, hur deras rutiner för pengahantering ser ut, när tidlåset går av etc. etc.
Du kan ju skriva ett program, får för dig att det här är nästan ett virus som du skulle bussa på din elaka granne, ändrar lite, klart. Programmet finns nu i två versioner, det ena farligt, det andra inte. Men om du sedan skiter i viruset så är det här ju knappast brottsligt. Eller hur?Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
Därför tror jag att man aldrig behöver tänka på vad det står i licensavtalsrutor som dyker upp under installationen...Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
JAg tänker skriva det som en JAva applet utan innehålla av destruktiv kod. Får väl läga in en lät SMTP server för att skicka sig själv vidare. Men användaren får förse programmet med adresserna.
Jag tror inte detta kan klassas som virus. MEn det kommer förhoppniungsvis vara ett program som sprider sig.Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
Glöm inte att lägga in så att man själv kan välja server för utgående mail. Comhem och Telia mfl har ju blockerat port 25 för att stoppa den typen av program :)Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
Detta är ju ett alternativ till alla jobbiga kedjebrev man får. Finns dock en del vilket tar upp viktiga ämnen. Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
1. Aktivt låta programmet kopiera sig själv utan att användaren genomför installationen själv.
2. Lägga upp programmet för nedladdning på ftp eller liknande nedladdningsserver.
3. Att kopiera in programmet på andras datorer utan deras vetskap.
Om viruset i sig är olagligt eller inte kan man <b>antagligen</b> avgöra genom att kolla på virusets funktion. Om viruset på något sätt stör användarens datoranvändning på något vis så är viruset inte lagligt, speciellt om det stör användarens datoranvändning på ett sätt som är odokumenterat.
Balansgången är mycket svår och jag skulle persoligen vilja klassa många produkter i stil med Realplayer och Quicktime som virus då de drar igång en massa skit som jag aldrig bett om att få ("vill du uppdatera nu? vX.1 är sååååååå mycket bättre än vX.09".
Så svaret på din fråga är, skriv dig ett virus, men sprid det inte. Ingen kan ju lida av det de inte känner till.Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
De installeras utan mitt samtycke, de är otroligt krångliga att få bort, och de vill ha uppdateringar regelbundet.
Det som dock skiljer realplayer, ie osv. från riktiga virus är ju att de inte sprider sig själva.
Sen kan man fråga sig en annan sak. Trojaner (remote administators) sätts ju i samma fack som virus, men motsvarande sådana finns ju inbyggda i åtminstone XP (fjärrhjälp).Sv: Är det olagligt att skriva ett virus?
Det är inte sant då IE och WMP är delar av Windows. Det skulle ungefär vara som att säga att du har inte valt att installera stödet för bildhantering i Word men funktionaliteten finns där ändå och programmet skulle funka utan dem.
//AndreasSv: Är det olagligt att skriva ett virus?
Det är inte sant då IE och WMP är delar av Windows. Det skulle ungefär vara som att säga att du har inte valt att installera stödet för bildhantering i Word men funktionaliteten finns där ändå och programmet skulle funka utan dem. </b>
Det var en replik på Trash's inlägg om att RealPlayer och QuickTime nästan skulle vara virus. Då anser jag att IE och WMP är väldigt mycket mer åt det hållet, då jag inte har bett om att få just de delarna.
Sen tycker jag nog inte att liknelsen är speciellt vettig, då ett operativssystem är till för att kunna köra andra program, medan word är ett specifikt program som ska kunna användas helt och hållet separat. Jag kräver av ett ordbehandlingsprogram att det ska kunna sätta in bilder i texten på ett eller annat sätt (ja, även LaTeX, t.ex.). Den övriga "bildhanteringen" är ju i stort sett inte något annat än att beskära bilden och ändra kontrast.
Däremot kräver jag inte av ett operativsystem att det ska kunna visa webbsidor eller spela filmer; det jag kräver är att det ska kunna hantera en internetuppkoppling och hantering av skärm och ljud.
Tycker inte något av programmen är vidare bra, och använder dem i stort sett aldrig. Finns bättre webbläsare, bättre musikspelare och bättre videospelare. Det finns inga problem att få tag i andra program, men ändå installeras de jag inte vill ha.