Jag undrar om det går att lägga upp dokument t.ex Worddokument på en hemsida utan Hoppas jag förstått din fråga rätt. Vi gör något åt det hållet i vårt intranät. Förutsättningen för att det ska fungera är då att den som ska titta på dokumenten i hemsidan har Word installerat. Du har fattat helt rätt Det går att som kod-okunnig ladda upp filer men det kräver att någon kod-kunnig bygger själva applikationen för det först. Tack för alternativen, jag ska försöka att lära mej detta med tiden men för att få igång sidan så börjar jag nog med det lättaste och sedan bygger på allt eftersom. Det blir ju en utmaning och samtidigt ändras ju sidan lite så att den "lever". ;-))Lägga upp dokument
att behöva gå in och skriva kod?
Att jag frågar så är för att de som jag hjälper vill kunna lägga upp dokument på sidan inte kan skriva kod.Sv: Lägga upp dokument
Frågan är hur du har tänkt att man ska visa vilka Word-dokument som finns uppladdade på web-sajten. Är det så att din (ej kodkunnige) användare vill skicka in ett begränsat antal dokument med fasta namn? I så fall kan du skapa en html-sida med länkar till dokumenten.
Om det inte rör sig om dokument med fasta namn så går det att skapa länkar dynamiskt i ASP med FSO.
Ett annat angreppssätt är att låta användaren spara sina Word-dokument i HTML-format och sedan ladda upp dem.
Mvh, JanneSv: Lägga upp dokument
Om det inte rör sig om dokument med fasta namn så går det att skapa länkar dynamiskt i ASP med FSO.
De sakerna behärskar jag inte alls (än). ;-)
Ett annat angreppssätt är att låta användaren spara sina Word-dokument i HTML-format och sedan ladda upp dem.
Har provat detta men inte förstått hur man ska se dokumenten i te.x sökväg/dokument.htm
Frågan är hur du har tänkt att man ska visa vilka Word-dokument som finns uppladdade på web-sajten. Är det så att din (ej kodkunnige) användare vill skicka in ett begränsat antal dokument med fasta namn? I så fall kan du skapa en html-sida med länkar till dokumenten.
Det är ju ett alternativ, men då måste man hålla sej till bara de namnen och det kan ju bli lite ohanterligt till slut.Sv: Lägga upp dokument
Det finns flera sätt att göra en sådan här sak.
1.
- Man laddar upp filerna via FTP.
- På webbservern så tillåter man att innehållet i filmappen listas
- Man surfar till filmappen, t.ex. www.minsajt.com/minafiler/, och får då en lista på alla filer i mappen.
Inte direkt någon bra lösning eftersom det i princip är noll säkerhet.
2.
- Man laddar upp filerna via FTP.
- Man bygger en webbapplikation som hämtar innehållet i en mapp (FSO i ASP) och listar detta
Enkelt att bygga men finns inga möjligheter till versionshantering, beskrivningar av dokumentet osv.
3.
- Man bygger en filhanteringsapplikation med en databas
- I databasen lagras filnamn, filbeskrivningar, m.m.
- Webbgränssnittet låter en användare ladda upp filer, lista filer, ladda ner filer, m.m.
I min mening är detta den bästa lösningen, men också den som kräver mest jobb. Men det finns en hel del färdiga "filhanteringslösningar" byggda med både ASP och ASP.NET.Sv: Lägga upp dokument