Hej, Kan annars tipsa om en lustig variant; du kan - åtminstone under linux och unix - använda programmet emacs, där ni kan redigera samma dokument samtidigt. Ni kan alltså se vad den andra gör i realtid. testa Sharepoint :-) Sorry för reklamen... OK, tack för tipsen. Min tanke var iofs att bygga en lösning själv. Har nu hittat info om Winsock som jag håller på att läsa in mig på. Det tror det finns en emacs för Windows om man laddar ner och installerar cygwin (tror det är cygwin.com), vet att den innehåller några editerare iaf... =) Ja, få tag på det är ju inget problem; http://www.gnu.org/software/emacs/windows/ntemacs.htmlHur dela dokument med andra över Internet?
Anta att du och jag jobbar på en uppsats tillsammans, vi sitter i olika städer. Vi har kommit överens om att dela uppsatsen på en gemensam server över Internet.
Nu vill tillverka ett system som styr och övervakar åtkomsten av vår uppsats och för att säkerställa att inga dubbla vesioner skapas. Kort och gott har vi kommit överens om att lösa det så här i teorin...
Du loggar in på servern, öppnar/laddar ner uppsatsen till din dator. Jag loggar in ett par minuter efter dig och vill öppna/ladda ner uppsatsen. Till svar får jag att uppsatsen inte kan hämtas eftersom du redan loggat in och arbetar i den. Jag får vänta tills du är klar och "checkat in" uppsatsen igen.
Tacksam för tips!
PeterSv: Hur dela dokument med andra över Internet?
Osäker på om det funkar under windows, och vad som krävs för att man ska kunna göra det över internet, men det går... =)Sv: Hur dela dokument med andra över Internet?
www.sharepointtrial.com
Jag vet tyvärr ingen Svensk ISP som stödjer Sharepoint än!
Ställ frågan i Sharepoint Forumet så kanske ngn där kan tipsa om en site i Sverige.
Brjann Brekkan
System Engineer --- Sharepoint
MicrosoftSv: Hur dela dokument med andra över Internet?
Sv: Hur dela dokument med andra över Internet?
/EmmaSv: Hur dela dokument med andra över Internet?
Det jag är osäker på är hur man får två att använda det samtidigt under Windows. På Unix gör man så här:
http://www.dd.chalmers.se/dd/faq/unix/emacs_simu.html