Hej Eftersom webbläsaren inte tillåter skrivning av dokument på webbservern så går det inte. Det skulle i så fall vara ett säkerhetshål. Prova istället att ha en funktion som sänder upp worddokumentet efter att det förändrats. Jag har kommit lite längre nu vad det gäller webbmappar: enkelt osäkert sätt som man kan göra är att du högerklickar på mappen o väljer tabben websharing...resten listar du ut själv(förutsätt att du har 2k installerat och tex IIS igång.. <b>Pelle(sysop) skrev:</b>webbmapp?
Någon som vet hur man delar ut en mapp från en hårddisk så att en annan dator utanför nätverket kan ha den som webmap (eller vad det heter) och alltså kunna behandla den som en lokal mapp?
Vad jag är ute efter är att man skall kunna få upp ett exceldokument i webbläsaren (inga problem så långt), editera det och sedan spara det på servern (försöker man spara så sparas det ju på klienten).
Någon som har nåt tips?
/peterSv: webbmapp?
(Usch, nu blev jag osäker.. Skulle det gå så måste du sätta upp skrivrättigheter på filen för user guest i webbservern - det kan även handla om att sätta upp rättigheter för temp-katalog på webbservern)..
/PelleSv: webbmapp?
Man kan dela ut en sådan om man har iis installerat. Sedan kan en klient komma åt den genom att "add network place" där skriver man http://servernamn/webbmapp (fungerar även med https!). Beroende på hur man ställt servern så kan man behöva logga in.
Öppnar man ett dokument i detta läge envisas den att öppna det i explorer, men man kan dra det till skrivbordet (eller nån annan mapp...), arbeta med det där, spara det och sedan dra tillbaka det till skrivbordet.
Lite meckigt, men hyfsat enkelt! Hade iof varit skönt om man slapp hela biten med att dra dokumentet fram o tillbaka, så har någon nåt registerhack eller liknande, så tas det tacksamt emot!
/peterSv: webbmapp?
mappen hittar datorn sen under
\\localhost\[mappens namn som du anger] eller
http:\\ditt ip/mappens namn
i IIS5 kommer mappen finnas tillänglig under ftp: också.
glöm inte att sätta rättigheter på mappen...annars blir den hackad på nolltid.. själv hade jag över 900 inbrottsförsök under 2 veckor ...2 i timmen!!!Sv: webbmapp?
<b>Eftersom webbläsaren inte tillåter skrivning av dokument på webbservern så går det inte.</b>
Det går alldeles utmärkt med IE och IIS. Kolla även in Amaya!
<b>Det skulle i så fall vara ett säkerhetshål.</b>
På vilket vis skulle det vara det?
<b> Prova istället att ha en funktion som sänder upp worddokumentet efter att det förändrats.</b>
På vilket sätt skulle det enligt ditt resonemang vara säkrare? Båda sätten tillåter ju skrivning till webservern. Räknar du Pellesoft.nu som osäker för att jag kan skriva på din webserver via webläsaren?
Skrivning till en server, med de rättigheter coh konton administratören har konfigurerat den för, är inte osäkert och inget säkerhetshål! Däremot kan det finnas buggar och det kan finnas dåliga administratörer varav båda är säkerhetshål.
Du får nog ta och beskriva dina påstådda säkerhetshål lite bättre Pelle. Du gorde likadant i ett tidigare inlägg. Du är skapare av den här siten och det ger dig - på både gott och ont - en stor trovärdighet.