Hej alla, Beaset på det du sagt tycks mig det ända återstående vara att du har fel i din kod (nackdelen med editorer). Hej M Sand, Är det inte så att apache-servern även är känslig för stora och små bokstäver på filnamn? Jag _tror_ inte att Apache bryr sig om små eller stora tecken. Däremot gör UNIX/Linux det. Passagen körde Solaris och kör nu Linux. Tack alla för all hjälp. Det visade sig mycket riktigt vara så att Passagen var känslig för stora och små bokstäver i file-id:s. > Sen som gammal stordatormänniska är man ju lite förvånad att ny teknik År 2001 är case sensitive ... det fixades i stordatorn för 30 år sedan Summa summarum: Alltså är Windows bättre genom att det ger mer valfrihet :) > Alltså är Windows bättre genom att det ger mer valfrihet :) Sant. Denna konvertering tar säkert _flera_ klockcykler *flin*Problem med vissa wav.-filer från hemsida
jag undrar om någon känner till något i följande härad.
Jag har en hemsida under Passagen som bl a länkar vidare till egna andna sidor från huvud/hemsidan.
Varje sådan sida har åsatts att dra igång en ljudfil (via FrontPage - Format - Background-General) och detta funkar för 3 av de 6 fallen men ej i de andra fallen.
Filerna är garanterat FTPade dvs dir:et är intakt och korrekt på Passagen.
Det funkar nämligen utmärkt om jag drar igång hemsidan från C-part. på PCn men inte för 3 av de 6 på hemsidan på Passagen.
Ingen av filerna innehåler svenska umlauts (a la å,ä,ö) utan det är amerikan english som gäller som alltid. Samtliga är bara små ljudsnuttar och lika i alla avseenden.
Vad i h-e kan vara skillnaden/felet.
Med hopp om en trevlig helg.Sv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
Kolla t ex citattecken runt filnamn och liknande.
<body bgsound=kul ljud.wav> <--Fel
<body bgsound="kul ljud"> <--Rätt
Sen tror jag dessutom att just passagen kör på Apache (eller unix) och då får du som sagt inte använda å,ä eller ö. Jag tror dessutom att du heller inte kan använda blanksteg i filnamnet. Kolla om du har det.Sv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
och tack för ledtrådarna. Mina html-rader ser ut a la
<bgsound src="Ohno.wav" loop="1">
dvs i enlighet med vad Du kallar Rätt (men Du glömde nog .wav själv).
Det gav mig dock en ledtråd till att kolla och jag hittade ett mönster värt att följa ikväll (sitter bakom en firewall som ej tillåter FTP ut ur huset).
Jag kunde se att i de 3 fall som går bra så var filnamnet helt i stora bokstäver men i de 3 fall som ej var bra så är endast första bokstaven stor, resten gemener.
Tycker ej att det ska spela någon roll men tänk om FTP-programmet mekat runt på någe sätt etc.....
As good as anything i alla fall - många tack för ledtråden.
/PerSv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
/PelleSv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
<URL:http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=www.passagen.se>
Någon som kör Apache på Windows och kan säga om den bryr sig om små eller stora tecken där?Sv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
Problem solved.
Sen som gammal stordatormänniska är man ju lite förvånad att ny teknik År 2001 är case sensitive ... det fixades i stordatorn för 30 år sedan (sorry, couldn't resist).
Återigen tack !
/PerSv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
Tja, i Windows-världen räknas det som en feature att det inte är skillnad på stora och små tecken och i UNIX-världen räknas det också som en feature fast då att det _är_ skillnad på stora och små tecken!Sv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
Sv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
Jag tycker ju iofs att det är en större valfrihet om varje tecken är ett unikt tecken!
Man ska också veta att internt i NT-systemet så är det så som i UNIX. Detta för att MS en gång i tiden gjorde NT POSIX (1??) kompatibelt (inte för att någon bryr sig idag igentligen). Så teoretiskt lär det väl vara långsammare att <b>FIL.TXT</b> är samma som <b>fil.txt</b> eftersom att det måste ske någon form av omvandling internt.Sv: Problem med vissa wav.-filer från hemsida
Allvarligt. Att kunna välja mellan stora och små bokstäver är valfrihet kontra ditt förslag, eftersom en variabelnamngivning som är Case-sensitive (undrar vad det heter på svenska) skapar problem som:
int Personid
lng personid
Inte alls bra.
Att däremot kunna välja på vilken CASE man vill ha är väl bätte.