Hej jag har gjort den liten webläsare i MSVisualBasic .NET och skulle vilja att mitt program laddar ner en speciell bild på en sida som jag redan har "laddat klart", precis som när man högerklickar och väljer spara bild som i IE. Hur menar du? Är det en viss specifik sida du laddat, eller vilken sida som helst? Hur vet du vilken bild som ska laddas? Hur och var vill du öppna bilden? Om jag besöker sidan X så har dom en slumpmässigt vald bild på framsidan, om jag väljer att spara bilden www.x.x/x.jpg så sparar jag en annan bild eftersom att den är olika hela tiden (phpaspcgi script gud vet vad). Så jag vill spara bilden jag har framme och redan laddat i min webbrowser i mitt program. Precis som om jag skulle välja spara bild som manuallt, skillnaden är bara att jag ska göra det när jag trycker på en knapp. Jag antar att du har använt någon färdig komponent för att göra webbläsaren? Stöder den någonting för att gå igenom innehållet på sidan? Det är en färdig komponent, första (bästa) som jag hittade. Jag vet tyvärr inte om den stödjer det, namnet är "AxSHDocVw.AxWebBrowser". Du vet väl att AxSHDocVw.AxWebBrowser är namnet som vs.net ger klasserna när den automatgenererar en wrapper för den gamla vanliga IE-kontrollen? Så ska jag prova en annan komponent för att få det att fungera? Något tips? Här kommer en variant att lösa det på i Visualstudio vb.netSpara bild som...
Sedan när bilden är färdigladdad så ska den öppnas, hur ska en sådan funktion se ut?
Mvh IvarSv: Spara bild som...
Sv:Spara bild som...
Sv: Spara bild som...
Kanske finns någon annan bra browser komponent?Sv: Spara bild som...
Sv: Spara bild som...
gör följande:
lägg till en referens till: Microsoft.mshtml
lägg in följande kod i en clickhändelse
sen har du bilden i applikationens bin katalog...
du kan ända "./" till valfri mapp på din hårddisk
Dim doc As mshtml.HTMLDocument
AxWebBrowser1.Navigate2("http://www.sigtunagk.com")
Dim pelle As Integer = 0
Dim wc As New System.Net.WebClient()
doc = AxWebBrowser1.Document
Dim kajsa As String
Dim elementColl As mshtml.IHTMLElementCollection
Dim element As mshtml.IHTMLElement
element = doc.images.item(0)
wc.DownloadFile(element.src, "./" & pelle.ToString & ".jpg")