Hej på er och god fortsättning! Han tänker sig att www.firma.fi/webbformulär endast innehåller en iframe/vanlig frame med bredd och höjd på 100%. Innehållet i framen är namn.firmanamn.com, vilket då är din riktiga sida. Den url som webbläsaren då visar kommer vara den till sidan med framen/iframen. Hej Oskar och tack för ditt svar! Du måste ändra i dns-serverns inställningar för den dns-server som har hand om firma.com att namn.firma.com pekar på den ip-adress som webbhotellet ger dig. Att tänka på när du har en iframe som pekar till en utomstående domän är att vissa saker inte fungerar som det ska pga webläsarnas net-fishing filter. Jag är inte jätte insatt men stötte på det problemet nån gång. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall. Hej igen Oskar! www.firma.fi/formulär måste existera på servern för www.firma.fi, det är alltså en riktig sida som bara innehåller html för att visa en frame/iframe. Eftersom att den sidan är den "översta" sidan så är det url:en till den sidan som kommer visas i webbläsarens adressfält. Då är jag med i matchen!Dölj URL?!
Jag har en fråga som gäller URL. Det är så att jag gör ett jobb åt ett bolag i Finland och de skall ha ett enklare webbformulär. Det kunden/beställaren också vill är att det vill att att webbadressen skall se ut på ett speciellt sätt. Dock så vill de inte hosta sidan och därför har jag valt att lägga det på ett webbhotell här i Sverige. Och det är här min fråga kommer....
... jag har i samråd med supporten på webbhotellet löst en sida enligt:
http://namn.firmanamn.com
Alltså en skräpadress men ändå en adress som antyder på firman som skall ha sidan. Men beställaren vill alltså att kunden via den banner som kommer ligga och leder till detta webbformulär fortfarande skall visa www.firma.fi med tex www.firma.fi/webbformulär.
Som ni säkert märker så har jag en del hinder då beställaren bla inte vill bli inblandad i själva hostningen. Det eklaste vore att jag gjorde jobbet och sedan la upp på deras server där redan befintlig sida ligger dvs den som kommer att ha bannern.Så är nu inte fallet...=/
Men nu har jag som sagt en del begränsningar och det är bara att göra det bästa av situvationen...=) Så finns det ett bra sätt att från sidan som har bannern, www.firma.fi (server i Finland), peka till http://namn.firmanamn.com (webbhotell SW) men visa www.firma.fi/webbformulär?!
Jag har pratat med min kontakt i Finland och han nämnd att vi skulle använda iframe, hur tänker han då?!
Tacksam för alla tips jag kan få.
Tack på förhand!
Mvh,
ThomasSv: Dölj URL?!
Sv:Dölj URL?!
Nu börjar det klarna lite , dock några frågetecken som du kan hjälpa mig med?!
www.firma.fi existerar ju idag och det är där denna banner skall ligga som i sin tur ska peka på namn.firma.com, den adress som webbformuläret ligger på. Så hur får jag till detta i praktiken?! Vad behöver jag göra på min sida och vad behöver min sponsor i Finland göra?
Jag fick för mig att det skulle gå att surfa till den adress som jag löst, dvs namn.firma.com men detta funkade inte och då jag frågade varför till supporten på det webbhotell så svarade dom:
"Eftersom namn.firm.com inte pekar på ip ***.***.***.8 ännu så fungerar inte den adressen."
och vidare...:
"...det viktiga är att domännamnet "fortumturva.fortum.com" pekar mot ip ***.***.***.8"
Så om du har tid/lust får du jättegärna förklara lite mera.
Tack på förhand,
Mvh ThomasSv: Dölj URL?!
på www.firma.fi ska du lägga in en länk till www.firma.fi/formulär.
på www.firma.fi/formulär ska du lägga in en frame/iframe med innehållet firma.firmanamn.com
på firma.firmanamn.com ska du lägga in ditt formulärSv: Dölj URL?!
Sv:Dölj URL?!
Ledsen för min sena response på ditt svar!!
Tusen tack för att du tar dig tid i mitt problem så här innan nyår...=) Ledsen om jag uppfattas som amatörmässig gällande detta "problem" men jag har gjort en hel del sidor förut och registrerat dessa utan problem men i detta fall så jag verkligen frågande!?
Jag är nu med på själva pekningen och frame-biten, det jag är lite osäker på är hurvida www.firma.fi/formulär existerar...skall Finlad skapa denna katalog/adress på deras server eller är denna också "påhittad" för att "lura" kunden så att denne ser just www.firma.fi/formulär, eller måste denna verkligen existera?
Varför jag frågar är för att jag försöker testa detta på sidor jag har på nätet med en länk som pekar på en påhittad adress fast peka på en iframe som i sin tur pekar på denna ip som "håller" mitt webbformulär, men utan att lyckats fått det att fungera!!
Gissar att min Finska kontakt har svar på dessa frågor men det vore fint att testa detta Live innan allt drar igång, så om du känner för att ge fler tips kring detta så tar jag gärna emot dem...=)
Som sagt tusen tack för din hjälp och Gott Nytt på dig!
Mvh,
ThomasSv: Dölj URL?!
Framen i sig visar firma.firmanamn.com, men eftersom att den sidan är just inbäddad i en frame så ser man inte den adressen.Sv:Dölj URL?!
1000-tack för all hjälp! Jag får passa på att önska dig en god fortsättning på vad som är kvar på detta år och smatidigt önska dig ett Gott Nytt år!!
Mvh,
Thomas