En lustig sak hände mig som jag inte vet riktigt hur man hanterar. Jag har publicerat bilder på en hemsida som jag fått av en annan person (givetvis med lov). Saken är nu den att denne person har nu gett en person B lov att använda samma bilder. Detta kan ju vara helt okej, men person B har tagit de versioner som jag har på min sida. Dessa bilder har jag bearbetat och beskurit för att de skulle passa min layout. > Får ursprunglige ägaren av fotona ändå göra så?Fundering om rättigheter på bilder.
Får ursprunglige ägaren av fotona ändå göra så? Att ge lov till andra att få ta dennes bilder från min sida som jag har bearbetat? Den personen är ju upphovsman till dem, men räknas inte min bearbetning alls? Borde inte jag ens blivit tillfrågad innan person B tog dem från min sida?
Vad säger reglerna resp. god sed?Sv: Fundering om rättigheter på bilder.
Nej, precis som du misstänker kan han ju inte ge tillåtelse till någon att använda dina bearbetningar, för de är ju dina. Däremot kan han ju ge originalbilderna till någon annan, och det är ju dessa som person B ska ha. Låter som det blivit något missförstånd.