hej, Skicka kan du ju alltid, men stoppar brandväggen det så gör den ju det. Vill du att det ska nå fram får du skicka på en port som är öppen. hmm kanske har jag missförstått det här med brandväggar, eller blandat ihop det med något annat. >som sagt, jag kanske missförstått saker och ting. aha, tack då är jag med. >finns det då något sätt att komma åt en ip-adress som ligger bakom en NAT? men en del program, icq t.ex., fixar inte de att komma in bakom en NAT? Jag är inte helt säker, men all trafik till en som sitter bakom en NAT går väl genom ICQ-servern eller en SOCKS-server? ingen aning hur det fungerar. Tja En dator bakom NAT:en (din dator) kan alltid ansluta till en utomstående (ICQ-servern). Din dator skapar alltså en anslutning till servern som via den anslutningen skickar meddelandena till dej.brandvägg och winsock
kan man på något sätt med winsock i vb skicka data till en ip-adress bakom en brandvägg?
/rSv: brandvägg och winsock
Sv: brandvägg och winsock
vad jag har fått för mig är att brandväggen har en ip-adress och alla datorer där bakom har sin egen adress. alltså skulle man behöva skicka ip-adressen man vill åt, till brandväggen så skickar den vidare till rätt mottagare.
som sagt, jag kanske missförstått saker och ting.
Både ja och nej. En brandvägg filtrerar bara trafiken efter vissa kriterier, vanligtvis portnummer (väldigt föreklat alltså). Det som benäms "brandvägg" i "folkmun" (även kallat bredbandsrouter) är egentligen en NAT (Network Adress Translator), denna är ibland kombinerad med en brandvägg (men inte alltid, speciellt inte i de billigare modellerna). NAT:en gör alltså det du beskriver, den översätter interna adresser till en publik. Eftersom inga av de interna adresserna är åtkomliga från internet behöv ingen brandvägg åt det hållet, om man däremot vill filtrera vad som ska kommas åt på internet behövs det.
/JohanSv: brandvägg och winsock
finns det då något sätt att komma åt en ip-adress som ligger bakom en NAT?
Nej, det är det som är själva grejen, dock finns det möjlighet på vissa "bredbandsroutrar" att "exportera tjänster". Man kan altså konfigurera den att skicka trafik på en viss port till en speciell dator på insidan.
/RSv: brandvägg och winsock
men jag antar att icq-servern ligger utanför NAT:en och då måste den ju ändå skicka meddelanden bakom NAT.
oder?
/RSv: brandvägg och winsock
Nu ska vi blanda in fler gissningar
Tror det är så att Icq programet på datorn skapar anslutningen ut och därför får icq servern skicka in :) Sv: brandvägg och winsock
/Johan