Jag har råkat ur för trakasserier från ***** ******** jättelänge nu. Hej Marika! Tack för ditt svar. Det går inte på något sätt att göra så att texten inte kan kopieras. Det är tekniskt omöjligt eftersom man måste kopiera texten först för att kunna läsa den. Oki... hmmm Hej! Jag fick samma tips av en tjej via mail för en stund sen! En luring du kan göra är att skriva in ett stavfel som inte är så lätt att hitta. Skulle sedan samma stavfel dyka upp - då kan du ju med lillfingret räkna ut att hon kopierat rakt av. Just nu känns det som att jag skulle vilja bita tillbaka mycket hårt. > Hur då menar du med IPnummret? Kan man verkligen Aha... Oki! IP-adress är en av sakerna man alltid får reda på när någon tittar på en hemsida. Dock är det ju inte säkert att det är den personens riktiga ip-adress, utan allt man vet är att det är till den adressen hemsidan skickas. Vart den sedan tar vägen kan man aldrig veta. Men ofta är det personens riktiga ip-adress.Om Upphovsrätt!? (långt)
Från första början handlade det om lite texter som någon hade skickat till
mej som jag lade ut på sidna.
***** påpekade det, Jag tog självklart bort texterna.
Under den vevan höll jag på med en helt ny bebbesida. Jag ville skriva alla
texter så "lättsamt" som möjligt för alla som läste dem.
Jag skrev om allt på sidan och gjorde då även om hela layouten på sidan.
(Jag har t o m bevis på att det inte är texter från någon annan sida)
Jag lade ut sidan.
***** ****** mailade passagen och krävde att de skulle ta bort sidan. Hon
gjorde också då så att mitt konto på bravenet som jag har räknare osv på
stängdes av.
Jag fick maila till dem och förklara saken och de stängde genast på kontot
igen.
Jag gjorde om ALLA texter igen endast för att jag skulle bli kvitt denna
kvinna som trakasserar oss.
Hon slutade inte.
Vid detta laget så börjar jag förstå att det är hon som kopierar mina texter och lägger in på sin sida för att, som jag mailade till henne om, få ut en
näraliggande konkurrerande sida från internet.
Jag kan också säjja det att efter att jag varit i kontakt med passagen via
telefon så fick jag en lista som ***** hade skickat till dem om vilka texter som var "kopierade".
kvinnan på passagen tyckte att de texterna var omöjliga att säjja om det var
kopierat eller inte och som hon sa så är det ett ämne som är mycket svårt
att skriva om till olika versioner. Hon tyckte inte att det såg ut som om
det var kopierade i alla fall och det tyckte jag kändes jätteskönt att ha
fått ännu ett bevis på att de inte var så lika.
Efter ett tag så fick jag reda på att kvinnan påpassagen tyckte att det var
så otroligt svårt att avgöra så hon räckte över ärendet till teknikerna på
passagen.
Jag kollade givetvis listan och det fanns inte en enda likhet sånär på lite
ordvak och så...
Efter ett tag när jag skulle visa min man (efter ca 1 vecka) så var texterna
jättelika. ALLA texter...
Jag blev mycket fundersam för jag hade ju bara en vecka innan läst igenom
alla texter och gämfört dem med *****.
Då fick jag ännu en bekräftelse på att hon har tagit mina texter och sen
säjjer att det är hennes.
Så lika som det texterna var kan det inte bli efter 3-5 gångers omskrivning!
Jag vet inte hur jag ska göra för att få behålla mina nästa texter för mej
själv...
Har ni något tips? Jag kommer från och med ikväll lägga ut den nya versionen
av bebbesidan men alla texter är inte riktigt klara..
Går det att göra nå något sätt som är bevis på att jag ännu en gång har
skrivit om alla texter?
tar jättegärna emot tips.
Jag är lessen för och för detta låååånga mailet.
Kram
MarikaSv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Du har tydligen kommit in i en väldigt tråkig karusell. Bara det att du skriver om det här i forumet, säger mig att du har ärliga avsikter.
Vad det är tal om är copyright.
Med det så menas att den som har skrivit ihop någonting är skyddad enligt Svea Rikes Lag.
Då kan vi med en gång ställa frågan, vad kan vi skydda?
Vi kan naturligtvis inte skydda enskilda ord, det är ju det som Svenska språget är uppbyggt på.
Det gäller istället mer än en meningsuppbygnad, ex ett repotage,en dikt eller annan text som man personligen har utformat. Ingen har sedan rättighet att kopiera detta utan upphovsmannens skriftliga medgivande.
Hur du skall skydda dig?
Det känns lite osäkert, men det finns ju en hel del olika saker som du kan göra.
Om du frågar någon JAVA-kunnig, så kan dom hjälpa dig med en kod så att man inte kan använda högerknappen.
Samma sak att man inte skall kunna makera din text webbsidan, även där JAVA-script.
Du kan förvara en kopia av dokumentet, där det framgår vilket datum du skrev/publiserade dokumentet.
Låt det framgå på dina dokument, att copyright gäller, och vad som händer om man inte iaktager detta(glöm inte copyright-märket)
Det finns säkert fler saker som du kan göra, detta var dock mina första tankar.
Lycka tillSv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Ja, jag skulle aldrig kunna tänka mej att kopiera en text och publicera den som min egen.
Vad gäller Bebbesidan här så har jag blivit lite trött på att skriva om alla dessa texter.
Ja. Högerklicksskydd hade ju inte varit dumt. Men funkar det i IE, NS, Opera osv så att det inte blir något strul när det gäller detta?
Är det någon som kan detta och vill hjälpa mej så är jag oändligt tacksam!
Jag håller nu på att skriva helt nya texter men jag kikar på de gamla så att de ska handla om samma sak och jag får rätt fakta. Bebbesidans texter innehåller bara en massa fakta som är jättesvårt att skriva nytt så att det inte liknar det gamla så mycket. *jobbigt*
Jag ska nu även korta ner alla texter till det minimala med så mycket av faktan kvar som möjligt.
Det enda som ska skyddas är ju texter. Sidan är uppbyggd på små korta faktasnuttar. Och det är dessa snuttar som måste nu skrivas om/nytt och skyddas så att det inte går att ta eller skriva av utan att jag kan bevisa att det är mitt.
om jag nu vill skriva ut alla texter och ha den arkiverade, hur ska jag då göra för att göra så att datumet inte kan ändras? *suck* vad jobbigt detta är...
Marika
Ps. Glömde kanske att säjja att jag måste ordna något inom de närmsta timmarna annars blir jag tyvärr av med mitt webhotell. DsSv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Det enda du kan göra är att bevisa att du är upphovsman. Det kan du göra genom att först skicka texten till (exempelvis) kvinnan på Passagen som du haft kontakt med och få bekräftelse på att hon har fått det =innan= du lägger ut det på internet.Sv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Jobbigt men oki...
Jag försöker med alla tips jag får!
tack!Sv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Om du vill ha bevis på att det är du som skrivit texten, printa ut den och stoppa den i ett rekommenderat brev till dig själv.
Då har du ett brev som är daterat av posten samt att det är ett brev som är förseglat.
Blir det problem så är det bara att ta fram detta lilla brev tillsammans med berörda och riva up det och vipps så kan inte någon argumentera om när du skrev din sida.
//Tobbe
PS. Hoppas det löser sigSv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Jag ska göra så...
Tack i alla fall!Sv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Att sedan hävda att det är kopiering och få henne avstängd eller kanske skadeståndsskyldig - ja det är inte det lättaste man kan göra idag. Lagarna ligger lite efter här och det medför sådana luckor.
En sak som är säker - används hennes sida för komersiellt bruk där pengar förekommer som intäkter på det material du presenterar, ja då tror jag utan vidare att du kan stämma henne för då skulle man säkert kunna omsätta detta till "stöld".
Ett sätt är ju också att ta reda på vilket ip-nummer hon kommer in med till din hemsida och därmed låsa ute henne. Att bita tillbaks med lite djävulskap skadar kanske inte. Det finns så många knasbollar på nätet..
Lycka till och kämpa på!
/PelleSv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Hon har trakasserat mej det senaste halvåret.
Nä våra sidor handlar om barn och hur det kan vara att vilja få barn men man inte kan.
Min sida är en ren faktasida så man kan inte skriva om all text på så många olika sätt.
*suckar*
Hur då menar du med IPnummret? Kan man verkligen göra sånt? Hade jag ingen aning om... Hur gör man då?
Nu frågade jag inte för att jag ska göra det men jag blidde bara nyfiken.
Jag ska göra som så att jag gör ett fel här och där + att jag gör som jag fått i tips tidigare, printa ut allt och skicka till mej själv...
Jag har oxå fått tips av en tjej om att jag ska göra en skärmdump av ftp-loggen...
Eller det borde väl gå att printa ut den oxå och skicka med i samma brev???
ram
MarikaSv: Om Upphovsrätt!? (långt)
> göra sånt? Hade jag ingen aning om... Hur gör man
> då?
Det kan du göra om du har möjlighet att använda asp eller php där din hemsida ligger. Dock förutsätter det att personen som trakasserar dig inte kan byta ip-adress samt att ingen annan kan ha samma som henne. I praktiken är det inte så.Sv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Det hade jag ingen aning och att det gick!
Tack för förklaringen!Sv: Om Upphovsrätt!? (långt)
Här kan du för övrigt se vilken information som din dator ger till alla hemsidor som du tittar på:
http://www.tydal.nu/se/security/whoami.phtml