Hur kan jag på bra sätt använda mobiltelefon ihop med en bärbar dator för att komma åt interntet på datorn och surfa samt kolla mail ? Jag kör själv en Ericsson T39 med ett vanligt Comviq Pott Abonnemang. Ett alternativ är en mobil med inbyggt modem och sen ett abonnemang som klarar datatrafik. Telias DOF är exempel på ett sådant och du betalar minuttaxa som vilket samtal som helst. Tackar för tipps hittills men kommer med lite mer info. Det enda du behöver för att komma igång med GPRS (rekas) är en kabel till din T65:a Bra tipps Inget mer.... det du behöver göra är: Tackar för hjälpen Jättebra. Nu fungerar det.Mobiltelefon - PC
Vad krävs för typ av mobil och abonemang mm ?
Det finns säkert flera möjligheter och är därför intresserad av alternativ.
mvh RolandSv: Mobiltelefon - PC
Fungerar kanon med GPRS (Gratis ett tag framöver). Jag ansluter via Bluetooth för rörlighetens skull, men 4Mbit IR är ju inga probbz heller, dock kan du ju inte ha datorn i knät =)
/ JompaSv: Mobiltelefon - PC
Jag har bara testat Telias själv men det finns säkert liknande alternativ hos de övriga operatörerna också.
DOF har dessutom en extratjänst som kalla "turbo" vilket innebär en något snabbare anslutning.
Har du inget modem i "luren" måste du lösa det på annat sätt, som med ett pccard-modem som sedan ansluts till mobilen.
mvh
TorbjörnSv: Mobiltelefon - PC
Har två telefoner möjliga
Nokia 8210 med inbygt modem och ir-port
Ericsson T65 med möjlighet till GPRS och WAP
Har idag abonemang hos Comviq
Bärbar dator, ny Compaq med p4.. och win xp och har modem mm
Vad behövs för att komma igång ?
Byta abonemang eller bygga ut med nya tjänster ?
Kabel och extra program till dator ?
Mera ?
Är norrmalt händig med datorer men detta är helt nytt område för mig varför jag är mycket tacksam för era tipps.
(kan inte släppa pellesoft under fyra veckors semester i husvagn)
mvh Roland Sv: Mobiltelefon - PC
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010038444
och att beställa GPRS tjänsten hos Comviq (kostnadsfritt)
// JompaSv: Mobiltelefon - PC
Köper kabel till T65:an och har beställt GPRS via Comviq
Vad behövs mer ? Divrutiner ? Inställningar ? Program ? (förutom Internet Explorer)
1. Installera modemet (T65:an)
2. Skapa en fjärranslutning:
Telefonnummer: *99# (gör så att telefonen kopplar upp via gprs)
Användarnamn: gprs
Lösenord: internet
IP: Tilldelad från DHCP
Sen är det bara att koppla upp och köra!
// JompaSv: Mobiltelefon - PC
Återkommer hit så snart jag fått igång nätet via mobilen
vilket nog bör fixa sig nu.
Skickar detta från min bärbara dator med hjälp av en GPRS-ansluten mobiltelefon.
Tack för hjälpen, nu kan jag nå pellesoft hela sommaren.
mvh Roland