Hej, jag funderar på att skaffa en egen domän med plats att hyra ut till föreningar/företag. Hur skall man gå till väga, hur många kunder måste man ha för att det skall gå runt? Har tänkt att ha detta mera som en grej på sidan om mitt vanliga jobb men för att få billigare månadskostnad på egen surfning mm. Är det ingen ide att ha ett småskaligt projekt med detta eller kan detta fungera?? Ekonomin går nog inte att svara på, det får du räkna på utifrån dina kostnader... Tyvärr är det nog så att det blir dyrt att driva ett webhotell. Idag finns det redan massor med företag som erbjuder dessa tjänster till en mycket låg kostnad och bra driftsäkerhet. Rekommenderar inte att starta webhotell företag om man inte har kunskapen. Om man inte kunskapen så blir den dyr att köpa. För att kunna köra igång ett webhottel krävs en fastlina. Inte någon privat bredbandsuppkoppling. Men först måste man starta upp ett företag. Problemet är den fasta linan. Den kostar mycket pengar per månad. Sedan måste man köpa hem servrar och programvara. Slår man sedan ut detta per företag som är villig att hyra så blir det en kostnad som inte många är villiga att betala. Om man tänkt köra via ett privat bredbandsnät så är det inte tillåtet alls hos Telia. Bredbandsbolaget är trevligare på den fronten. Men man får inte tjäna pengar på den genom att sälja den vidare till någon annan. Egen webserver med plats för andra...
Sv: Egen webserver med plats för andra...
En sak som jag tycker att du ska ha i åtanke när du funderar är att jag (som representant för ett företag) aldrig skulle komma på idén att köpa denna typen av tjänster av företag som inte har personal som övervakar utrustningen 24/7 och kan åtgärda ev. fel. Om du nu har ett annat jobb så tror jag inte att du kan klara av detta... Jag antar (och hoppas) att fler än jag har dessa krav vid köp av webutrymme, så jag tror att du kan få svårt att få företagskunder, möjligheten är väl små företag som bara ska ha en "hemsida" och inte är beroende av den.
OBS, detta är inte för att avskräcka dej, men tänk efter en gång extra innan du satsar pengar på hårdvara och uppkoppling, det är ett stort ansvar.
/JohanSv: Egen webserver med plats för andra...