Behöver hjälp / tips: Usch vad jag egentligen inte vill svara på detta, men px är vad du letar efter. Det kan man inte. > <b>Det kan man inte.</b>Låsa textstorleken i html-koden
Jag behöver kunna låsa textstorleken i html-koden så att inte textstorleken påverkas på hemsidorna efter vad betraktaren har för webbläsare eller vilken storlek på texten han/hon har förvalt i webläsaren.
Finns det någon sådan kod?
Tacksam för tips.
JensSv: Låsa textstorleken i html-koden
Ex:
p { font-size: 12px; }Sv: Låsa textstorleken i html-koden
Det richard säger, gör att man sätter texten till storlek 12px som default om inställningen för webläsarens storlek är default, men användare kan själv ändra storleken och typsnittet på sin websida utan problem.
Test själv på denna sida, här har storleken på texten 10px men om du väljer view-> text size -> largest i din IE meny så ser du att storleken har ändrats...
Det finns bara ätt sätt att se till så texten blir så stor som du vill ha den med rätt font och det är en bild, vilket inte är att rekomendera.
Nu är det dock så att den stora massan inte har ändrat sina värden i IE så för merparten av dina besökare ser det bra ut om besökaren har den fonten installerad på sin dator som du använder.
- MSv: Låsa textstorleken i html-koden
Jag måste ge dig lite rätt, men bara lite! :-)
(Först vill jag säga att jag instämmer med Henkoz: tidigare inlägg).
Om man enger i px så låser man textstorleken i de flesta läsarna. Men, man kan aldrig garantera att texten är låst i alla webläsare.
I CSS heter det att användaren _<b>alltid</b>_ ska ha det sista avgörandet över hur texten ska renderas, och i flera webläsare så har man faktiskt det.
Men, som ett <b>generellt</b> påstående säger jag att text-storleken låses med px och tillåts att ändras med xx-small => xx-large, em, ¤% osv.