Jag var en av tre medlemar för en ganska stor sida. Det var en stor databas som var underlag för hela sidan. Hej Men de håller också på att starta en likadan sida! Så de vill nog inte att jag ska använda databasen. Frågan är bara om jag får använda den! Om du inte har designat databasen och inte fått tillstånd av ägaren tycker jag det känns ganska självklart att du inte får använda den. När det gäller innehållet beror det ju lite på vad den innehåller för något, men generellt får du inte använda något som du inte har skapat själv, eller har fått tillstånd från upphovsrättsmannen att använda. jo kanske det. men det är det att jag tycker jag har rätt till databasen. det är inte för att det känns fel utan för att de kanske stämmer mig om jag inte har rätten på min sida. Information i databasen består utav personuppgifter (eftersom sidan är en community).. Första frågan: Jag ställer en nyfiken fråga. Om dom nu försöker göra en liknande sida - då finns det två. Varför inte göra något nytt och eget? >Information i databasen består utav personuppgifter (eftersom sidan är en community) Okej... efter alla inlägg så tror jag skiter i att använda databasen. Det skapar bara massa oreda och så.Laglig databas?
Sedan lades sidan på is, och crew splittrades.
Nu håller jag på att starta sidan igen, på en ny adress.
Det var inte jag som byggde databasen, men jag har byggt en ny struktur och flyttat över delar av informationen till den nya strukturen. Är det då lagligt av mej att använda denna nya databas till den nya sidan?Sv: Laglig databas?
Fråga de som du jobbade med om det är okej att använda databasen för deras del, är det det så är det väl bara att köra.
/Anna-KarinSv: Laglig databas?
Sv: Laglig databas?
Nu har jag inte koll på de exakta reglerna, men även om du skulle ha laglig rätt använda något som du inte har fått tillstånd att använda skulle i alla fall jag tycka att det känns fel. Om du tvekar borde de ju bero på att det egentligen är fel, eller?
/JohanSv: Laglig databas?
Sv: Laglig databas?
Vem är upphovsman till databasen, red ut det först!
Om ni som grupp är det så får inte dom heller använda den hur som helst, så enkelt är det. Själva informationen omfattas av PUL så läs den med, slutligen så prata med varandra, inte mot varandra!Sv: Laglig databas?
Hälsningar
/PelleSv: Laglig databas?
Jag är ytterst tveksam till att man får "ta med sig" denna typen av uppgifter på detta sätt. Om inte annat skulle jag bli allt annat än vänligt inställd till en site som har kopierat min uippgifter från något annat ställe. Lämnar jag ifrån mig uppgifter på en site förutsätter jag att de uppgifterna stannar där och inte förs vidare.
Så även om du nu skulle få göra på detta sätt så tror jag att du skulle förlora på det. Fast nu är ju inte alla som jag (tur är väl det...), så det kanske kan fungera...
/JohanSv: Laglig databas?
Tack för alla bra svar!