Har byggt en generell gästbok som används av ca 50 av våra kunder. I en av gästböckerna har det på senaste tiden varit väldigt hård stämning med mycket person-angrepp etc (de borde ha ett forum i stället). I denna gästbok ville ägaren styraupp det hela. Mitt förslag var att man skrev ut IP-numren på varje gästboksinlägg. Detta fungerade fint tills vissa av gästboksinläggen började hävda att det var "oetiskt att skriva ut IP-numren". Man måste försöka ta till de varianter som finns. Börja med att öppet be folk att sluta, eller stäng det för dom som har fasta ip-adresser och är bråkiga - EFTER att man sagt till. Det kan också vara så att man inte skall ha någon gästbok om det inte kan skötas. Tack för svaret! Det har väl egentligen varit i rent avskräckande syfte som jag rådde vår kund att lägga ut IP på varje inlägg i gästboken. Problemet är att röster höjts på aktuell sida att detta skulle vara oetiskt och att vissa är rädda för att bli "hackade" pga av detta. Själva ser jag inte det oetiskt i att visa IP. Ser du? Jag ser problem med att om du har en gästbok, som inte kräver att du e registread för att skriva i den så är den sóm skriver anonym mot dom andra som oxå skriver. Visar du folks ip så är dom inte anonyma mer. Du tycker jag man tappar iden med att ha en gästbok..... Jag svarar här på ett par olika inlägg! Håller helt med att man förlorar lite av tanken med en gästbok när man inte kan vara 100% anonym. Fast som det såg ut i den gästboken så var detta den enda möjligheten för ägaren om de inte ville stänga gästboken helt. Sen vill man ju inte, som tredje part, gå in i en debatt med bittra sportmänniskor som inte blivit invalda i sportstyrelsen. Men det är skönt att ingen här på forumet anser att det är oetiskt att visa IP. Om du nu ska visa ip:et så tycker jag det måste framgå innan man postar sitt inlägg. Och som förklarar vad det innebär med att man kan se ip:et. Syftet med att visa vilket IP som gjort ett visst inlägg var att "skrämma" de personerna som skrev hot osv i aktuell gästbok; vilket det har gjort. Det är inte heller lika många fula ord och dyligt. Så det här med att visa inläggens IP har uppfyllt sitt syfte. IP loggas alltid i gästboken (även om det inte visas) vilket jag tycker är helt naturligt. Okej, Visa IP i gästbok. Åsikter...
Vad har ni för åsikter om detta?
/RickardSv: Visa IP i gästbok. Åsikter...
Att lägga ut ip-adressen tror jag inte är oetiskt, har för mig att idg's eller spray's forum hade samma sak tidigare. Men ip-adressen säger inte så mycket om man sitter på modem, då får man ett poolnummer. Samma om man sitter bakom brandvägg, då rapporteras bara 1 adress även om 1000-tals i företaget sitter och surfar mot den sidan.
/PelleSv: Visa IP i gästbok. Åsikter...
/jonberSv: Visa IP i gästbok. Åsikter...
Pelle(SysOp) skrev:
> <b>[.. ] om man sitter bakom brandvägg, då rapporteras bara 1 adress även om 1000-tals i företaget sitter och surfar [..]</b>
Nej Pelle, det där är helt enkelt inte sant. Det <b>kan</b> (men behöver inte) stämma om man sitter bakom en Proxy eller en NAT, men inte för en ordentlig brandvägg. Större brandväggar är inte likadana som "bredbandsroutrar" med inbyggd "brandvägg"!
Rickard Nordström skrev:
> <b>[.. ] och att vissa är rädda för att bli "hackade" pga av detta. [..]</b>
Här ställer jag mig starkt tvivlande på om dom människorna borde ha en dator överhuvudtaget. Man blir ju inte hackad för att någon känner till ens IP-nummer, man blir hackad för att man har en osäker installation. Det argumentet borde du kunna få ur dom ganska snabbt!
Jonber skrev:
> <b>[..] Visar du folks ip så är dom inte anonyma mer. Du tycker jag man tappar iden med att ha en gästbok [..]</b>
Min första tanke med din urspungsfråga var att det är väl inga konstigheter att visa en besökares IP-nummer, Men Jonbers påstående fick mig att reflektera över detta. Och det är en riktigt bra fundering. Klart tänkvärd!Sv: Visa IP i gästbok. Åsikter...
Sv: Visa IP i gästbok. Åsikter...
Fler och fler har ju halvstatiska ip nu för tiden..
Fast varför vill du visa Ip:et ???
Är det för att du vill kunna se vilka inlägg ett ip har gjort så behöver det inte synas i gästboken...
Det enda du åstakommer nu är att man kan se om samma ip postar inlägg med flera olika namn....
/jonberSv: Visa IP i gästbok. Åsikter...
jag tycker nog att det e fellössning endå.
Det finns massa anonymsajter som man kan surfa via.
Fast hur man skulle löst det annars vet jag ej..