Jag har en ADSL anslutning till nätet. Laptop Dell med PC-kort D-Link DFE-680TX 32 bit och modem Speedstream 5660. Win98. Fungerar utmärkt. Har en annan Laptop Toshiba som hustrun använder för recept och spel. Tänkte den skulle kunna användas för anslutning till nätet också. För att testa användes samma PC-kort och modem. Uppgr till Win98. PC-kortet hittades inte. Kollade manual och fann att inställning i BIOS kunde göras från PCIC till PC-card/16 bit. Ändrade och kortet hittades. Lysdioder visar att det finns connection men vid start av browser kommer meddelande om att ingen anslutning finns. Skaffade ett 16 bitars kort Belkin som skulle fungera med alla Laptops. Kan använda vilken inställning som helst i BIOS - kortet hittas. Lysdioder visar att connection är OK, men browser meddelar ingen kontakt. Jag använder i Dell ZoneAlarm Pro och den visar rätt nätverk, adress etc. Toshiban har ZoneAlarms Free version som visar under Firewall och Zones: Namn PPP Adapter, IP Adress/Site 0.0.0.0/0.0.0.0, Entry Type Adapter Subnet. Vid försök att redigera denna kommer meddelande om att aktiv adapter ej kan ändras. Detta även om jag inte har kortet i och således inte någon kontakt. Alla inställningar i nätverket är identiska. Någon som har en aning om vad man kan göra? Det verkar som om du inte har angett några TCP/IP inställningar under Nätverk i Kontrollpanelen. Först måste du ange installera TCP/IP där och det ska vara bundet till det aktuella nätverkskortet. Sedan måste du ange inställninar för TCP/IP, troligtvis kan du välja att använda DHCP för att få alla inställningar med automatik, du väljer helt enkelt "Erhåll ip-adress automatiskt" eller vad det kan heta i Win98. Om det inte går med DHCP kanske du har fått inställningar av din ISP som du ska ange här... När detta är klart kan du kontrollera att datorn har fått en adress tilldelad med hjälp av programmet winipcfg.exe. Tack Johan för ditt svar. Alla nätverkinställningar som IP-adress, WINS, DNS etc är identiska på båda datorerna. Däremot visar Winipcfg att Dell har både PPP Adapter och Cardbus 10/100 Fast Ethernet Adapter medan Toshiba endast har PPP Adapter detta oavsett om jag i BIOS har angivit PCIC eller CardBus/16 bit. Det verkar som om du inte har fått in drivrutinerna till kortet ordentligt då... Efter åtskilliga timmars jobb med installation och avinstallation av drivrutiner, växling av kort etc så fungerar det nu. Vad felet var vet jag inte, men troligtvis har det varit en konflikt med andra enheter trots att någon konflikt ej visades vid koll. ADSL - löst
/lgpSv: ADSL
/JohanSv: ADSL
/lgpSv: ADSL
/JohanSv: ADSL