> User-Agent: Mozilla/4.0 Jag har ingen aning om hur Mr. Tydahls testkod ser ut eller fungerar men jag kan säga så mycket som att det INTE kommer an på dig som klient att se till att det hela är rätt inställt. Du efter installation inte behöva ändra på något och det ska funka bra som bara den. > <b>Jag kör WinXP pro sv, alla uppdates är installerade.</b> > Jag har ingen aning om hur Mr. Tydahls testkod ser ut eller fungerar "Mozilla 4.0" de flesta webbläsare använde sig av en standard stomme när de byggdes som grundlades av Mozilla (Netscape). >Ps. förstår inte varför alla är så microsoft kåta på det här stället... bara för att ett >program inte är gjort av MS betyder det inte att det är skräp. Jag skulle tro att følgende register nøkler er involvert: va synd at det inte hjalp :( Sök hela hårddisken på user*agent då? Kanske någon fil utanför registret? Någon gammal ini-fil kanske...Koll av webbläsare
Jag använder IE6.0.2800 som webbläsare, men om jag går in på t ex hotmail så ombeds jag att uppgradera till IE4, eller högre eller använda Netscape.
Min dator presenterar sig så här: User-Agent: Mozilla/4.0
enligt testet på Thomas Tydals sida.
Är det rätt, för jag antar att det är den här lilla raden som orsakar problem och vart ändrar jag i sådant fall för att slippa dessa "ironiska" uppmaningar om att uppgradera.
Jag kör WinXP pro sv, alla uppdates är installerade.
/Anna-Karin.
När jag gick i skolan så var 6 större än 4, men det kanske har ändrats nu?
Har just nu inte tid att formatera och installera om allt.Sv: Koll av webbläsare
Bara så? Det där betyder Netscape 4, och så presenterar sig även Internet Explorer, fast den gör ett litet tillägg, exempelvis: "(compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0)".
Jag vet inte exakt var i registret det ligger, men i burken jag sitter vid nu finns det här:
HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\User Agent
I annat fall skulle jag rekommendera att du kör Opera där det är lättare att ställa in vad din webbläsare ska presentera sig som, vilket tyvärr är en nödvändighet eftersom det finns puckade webbutvecklare (som Hotmail då i ditt fall) som vägrar tillgång till en viss sida bara för att de tror att det inte ska funka...Sv: Koll av webbläsare
I registret på min dator står det Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Win32)
så jag vet inte vart den bara får Mozilla /4.0 från.
Lite tråkigt om man ska behöva formatera om datorn och installera allt bara för att IE6 ska presentera sig som IE6 och inget annat.
/Anna-KarinSv: Koll av webbläsare
Mozilla är som bekant Netscape och versionsnumret anger vilken version din läsare är kompatibel med.
Resten av uppräkningen är information om din webbläsare, namn, versioner o s v.
Summa: Du ska inte göra något.
//Mikael.NETSv: Koll av webbläsare
Eftersom att det är WinXP du kör så är det IE6SP1 som är den senaste versionen av IE. Har du provat att; 1) manuellt ladda ner och ominstallera IE6SP1, eller 2) gå till Control Panel och köra Repair på IE6SP1 (lite osäker på detta eftersom att datorn jag för tillfället sitter på inte har IE6SP1 installerad. Men det var så på Win2000 iallafall!).
Microsoft Internet Explorer 6 Service Pack 1
<URL:http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/critical/ie6sp1/default.asp>Sv: Koll av webbläsare
tyvärr, hjälper icke, samma visa, Jag ombeds att uppgradera till IE4 eller högre....
Lite tråkigt om jag ska behöva formatera om datorn bara för att kunna komma in på hotmail eller installera nätskräp för att kunna surfa.
Testkod och testkod, den bara skriver ut hur ens webbläsare presenterar sig:
http://www.tydal.nu/se/security/whoami.phtml
Det är raden User-Agent som är aktuell i det här fallet, eftersom den som konstruerat Hotmail gjort det dumma misstaget att bara släppa in folk där User-Agent-raden ser ut på ett visst sätt.
> men jag kan säga så mycket som att det INTE kommer an på dig som klient att
> se till att det hela är rätt inställt.
Jo, det gör det. Frågan är bara var man ställer in det i Internet Explorer. I Opera är det lätt att ändra.Sv: Koll av webbläsare
Det är vad jag vet iaf.
Thomas test går förmodligen på servernivå (PHP/ASP) och får därför det resultatet.
Om Hotmail testar med tex. JScript så kan det vara så att din IE är lite uppfukkad när det gäller jscript motorn.
Men vad är fel på Netscape? Testa med Opera då!
Ps. förstår inte varför alla är så microsoft kåta på det här stället... bara för att ett program inte är gjort av MS betyder det inte att det är skräp.
Eftersom IE är integrerat med Windows så behöver du just formatera om, men om du använt ett annat program så hade du ju inte behövt det... se vilka brister det där med integrerade program medför.... (bara noterar, behöver inte starta en disskution om det här nu)Sv: Koll av webbläsare
>Eftersom IE är integrerat med Windows så behöver du just formatera om, men om du >använt ett annat program så hade du ju inte behövt det... se vilka brister det där >med integrerade program medför.... (bara noterar, behöver inte starta en disskution >om det här nu)
*Gäspar trött*
//Mikael.NETSv: Koll av webbläsare
Jag är inte MS-kåt, inte det minsta, men jag vill använda IE som webbläsare och det här problemet borde gå att lösa utan att jag ska tvingas installera MåIlla eller Nätskräp. Problemet är från början att MåIlla inte har städat ordentligt efter sig vid avinstallation.
HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\5.0\User Agent
og/eller
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\5.0
Se rundt der under "Internet Settings" om det finns nån nyckel. Denne nyckelen blir inte skriven inn av IE6 installasjonen og blir derfor ikke tatt bort ved en avinstallasjon av IE6 SP1 heller.Sv: Koll av webbläsare
Suckar och snyftar, ändrade i registret, möts fortfarande av samma käcka meddelande: Uppgradera till IE4 eller högre, eller byt till Netscape...
Jag får väl börja ta backup på datorn och inställa mig på att formatering är det enda som löser problemet.
Prøv å sök i hela registeret etter mozilla eller netscape. IE6s user agent er hårdkodat i urlmon, så den kommer du inte hitta. Derimot kan vissa nyckler gjøre en "override" på IE6's user agent vilket den andre browsern verkar å gjøra.Sv: Koll av webbläsare
Jag får väl helt enkelt inse att enda sättet att få ordning på datorn är att formatera, alla försök att ändra Netscape till något annat resulterar fortfarande i samma käcka uppmaning att uppgradera till IE4 eller högre...
Det är dåligt av de som skapat MåIlla att de inte sett till att den städar bort allt efter sig utan att man ska tvingas till att formatera sin dator för att bli av med eländet.