Vi har skrivit ett server och ett klientprogram i VB, kunden vill av säkerhetskäl att kommunikationen ska gå via VPN för att ta sig igenom deras brandvägg. Utan att egentligen svara på frågan i rubriken men; Ok, jag tror att jag förstår.... Tror att jag menar typ SOAP........ släng in den i ett DMZ nät, och släpp in folk ditt istället, för om den ändå är nåbar från internet är det ju meningslöst att köra VPN, för då har man ju redan öppnat dörren på vid gavel, eller? VPN-tunneln kommer inte synas för din applikation, den kommer se ut som ett hopp mellan 2 routrar, vilka som helst. Du ska inte behöva bry dej om hur kommunikationen sker när du programmerar så länge programmet fungerar över tcp/ip-nät.VPN hur fungerar det?
Är det något som operativet ska sköta om eller är det en programfråga ?
/Leif Sv: VPN hur fungerar det?
VPN ligger före utanför applikationen så det är inte ett problem för Er som bygger en applikation. Nätverkekommunikatione sker i flera lager där elekticitet i koppartråden (alternativt ljus i en fiber) är lägsta nivå och programkommunikation är högsta. VPN ligger där emellan.
/johan/Sv: VPN hur fungerar det?
men rent praktiskt innebär detta att det är lite svårt att få en enskild dator och fungera via VPN.
För att förklara det hela lite närmare så är det så att klienprogramvaran ska kunna installeras i vilken dator som helst och sedan sitter en server i något kommunhus för att klienterna ska kunna komma in för att styra vissa applikationer.
Men kommunerna är så pass skyddade med brandväggar osv. så det blir svårt (tror jag) att komma igenom brandväggen utan att ha en VPN-lösning eller ..???
Serverprogramvaran kommer att köras i en egen dator och placeras i kommunens datorcentral, sedan ska den kunna nås både från deras interna nät och Internet.
Något förslag på lösning ??
MVH
Leif
Sv: VPN hur fungerar det?
Det kan nog vara en lösning för mig......
Ska leta lite mer ...
/LeifSv: VPN hur fungerar det?
Sv: VPN hur fungerar det?
/Johan